archivní článek, informace již nemusí být aktuální

Velké množství výrobků je navrženo tak, aby nám nesloužily příliš dlouho. Znáte to jistě sami. Vysavač se porouchá týden po konci záruční lhůty. Párající se švy na novém oblečení najdete už po pár vypráních a podpatek na botě se vám zaručeně zlomí v nejméně vhodnou chvíli. Nynější ekonomika je zaměřená na spotřebu a nutí nás kupovat stále nové a nové věci, přestože ty původní je možné ještě opravit. V odpadu tak zbytečně končí tuny věcí, ačkoli je mnoho lidí a firem, kteří by těmto výrobkům dokázali ještě prodloužit život. A najdete je i na Sedmičce. Podívejme se blíže na několik z nich.



Vyměnila excel za jehly a nitě
Zakázkové krejčovství Medulka sídlí v Bubenské 3 jen pár kroků od schodů vedoucích k metru Vltavská. Zpočátku nabízelo pouze opravy a úpravy oděvů, ale časem se objevila i poptávka po šití na zakázku. Předtím, než si na Sedmičce otevřela vlastní obchod, pracovala paní Olga Patsyuk jako švadlena, krejčová a designérka v petrohradském módním domě hvězdného ruského návrháře Igora Gulyaeva. Do Prahy se přestěhovala v roce 2010 a ve stejné době se rozhodla s manželem založit rodinnou firmu Medulka, ve které působí i jejich dcera, jež pracuje na dálku z Ruska a vypomáhá především s návrhy oblečení. Kromě svých klientů šila paní Olga také pro AMU, sportovní kluby či divadla. „S látkami si hraji už 30 let. Mám sice i ekonomické vzdělání, ale raději pracuji rukama než s excelovými tabulkami,“ směje se paní Olga. Přiznává, že za ty roky už zažila vše, co vás ve spojitosti s látkami napadne, a žádný požadavek od zákazníků ji už nepřekvapí. V Medulce šijí nejen pro dámy, pány a děti, ale i pro zvířata. Do rejstříku materiálů před časem zahrnuli i kůži a kožešiny. „Umíme opravit všechno kromě obuvi.“ Tu si však můžete dát spravit o pár kroků dále.

Kvalitu jen tak neprošlapete
Již 31 let opravuje obuv v Pražské tržnici pan Miroslav Ebr. Dříve se svojí opravnou sídlil v Baťově paláci na Václavském náměstí. Když probíhala jeho rekonstrukce, přesunuly se tehdejší obchody na rok do haly 22 v tržnici. Po roce se na Václavák mohli všichni opět vrátit, ale pan Ebr se rozhodl zůstat v Holešovicích. Až do března minulého roku tak své zákazníky vítal v hale 24, dnes jej najdete v prostoru č. 35 v blízkosti nábřežního vstupu do tržnice. S botami se však setkává i jako ortopedický protetik ve svém druhém zaměstnání. Říká, že díky přestěhování blíže k zastávce MHD je více na ráně, a tudíž ho objevují další a další lidé, ale jeho klientelu tvoří především stálí zákazníci. Nejčastěji za ním chodí s požadavkem na opravu rozpadlých podrážek. „Všechno závisí na kvalitě boty, a tedy i na ceně. Když si koupíte levné boty, je jasné, že vám dlouho nevydrží. Většinou si toho po pár dnech sami všimnete. Je lepší mít doma méně párů kvalitních bot, než desítky nekvalitních.“ Dle jeho názoru je nejlepší koupě nové obuvi v kamenném nebo prověřeném internetovém obchodě, na kterou se automaticky vztahují dva roky záruky. Do této doby se ve většině případů nějaká vada projeví, a když máte účtenku, jde to snadno vyřešit.

Za vůní kůže
V areálu České pošty na Ortenově náměstí 16 nenajdete klasickou poštovní pobočku, zato tu už téměř 30 let sídlí brašnářství Kraft. Prostor s velkými stoly, čtyřmi bytelnými šicími stroji a regály, ve kterých jsou naskládány tašky a batohy, poznáte podle typické sladké vůně kůže. Brašnářství v těchto místech ale sídlilo ještě dříve, než tu zapustila kořeny rodinná firma Kraftových. „Maminka prostor převzala a já po ní,“ říká s úsměvem Petr Kraft, kterého zde můžete potkávat už téměř 18 let. Linie provozu se tak nikdy nepřerušila, což dokazuje i řada stálých zákazníků. Už si na Kraftovy prý tak zvykli, že i když za nimi míří po deseti letech, rovnou přicházejí, aniž si ověřují, zda tu brašnářství stále sídlí. Zdejší sortiment zahrnuje nové věci, které vyrábějí malosériově nebo na zakázku, a navíc nabízejí opravy zipů, a to nejen na kabelkách, ale třeba i na kufrech, zkracování opasků nebo výměnu podšívky.

Nábytek s příběhem
Opravit si můžete nechat nejen drobné věci, jako jsou šaty, boty nebo kabelka, ale i své milované křeslo po babičce. Čalounictví Letná je rodinnou firmou Ondřeje a Terezy Folejtarových. Dříve se všechna čalounění a renovace nábytku prováděly přímo v jejich domově, ale časem se dílna přesunula mimo naši čtvrť a dnes ve Šmeralově 28 najdete pouze místo pro výdej a příjem zakázek a také vzorník potahů. „K věcem, které k nám lidé nosí, si již vytvořili vlastní citovou vazbu. Renovace totiž není nejlevnější možností. Tou by byla koupě nové židle ve velkoobchodě,“ vysvětluje Ondřej Folejtar. Nejčastěji tu opravují křesla, židle nebo lavice, ale díky blízkosti Akademie výtvarných umění se k nim čas od času dostane i požadavek vyčalounit třeba kus obrazu.

Síť opravářů
Když v okolí opraváře sami nenajdete, můžete vyzkoušet služby firmy Opravárna, která sdružuje opraváře rozličného zaměření. „Jsme otevření jak hobby opravářům, tak servisům všeho druhu. Podporujeme lokální ekonomiku a svou činností přispíváme k udržitelnému rozvoji a ochraně životního prostředí,“ říká Jan Charvát, ředitel a zakladatel společnosti Opravárna.

Opravárna je s více než 2 000 registrovanými opraváři a servisy největší opravárenskou sítí u nás. Snadno propojí zákazníka s nejbližším servisem či opravářem za rozumnou cenu. Hobby opraváři si totiž hravě poradí téměř se vším, co už odborné servisy nechtějí dělat – třeba se starším elektrozbožím či kuchyňskými spotřebiči. Odborné servisy oproti tomu zase v krátké době dokážou opravit moderní techniku.

Firma vznikla v roce 2014. Postupně se rozrostla a nyní už má i své vlastní opraváře a partnerské servisy na mobilní telefony, PC nebo fitness a zahradní techniku. U těchto kategorií není třeba registrace na webové stránce a neplatíte ani poplatek za zadání zakázky, který v ostatních případech činí 75 korun. Pouze vyplníte formulář a pak už jen počkáte na domluvení termínu svozu výrobku nebo návštěvy technika u vás doma.

Druhou možností je najít si nejbližšího opraváře ze sítě Opravárny. Po registraci a uhrazení zmíněné částky se vaše zakázka nabídne všem opravářům a servisům v okolí. Poplatek slouží k financování provozu webových stránek a zároveň je zárukou toho, že máte o opravu skutečný zájem. Opraváři, kteří se o zakázku přihlásí, vám sdělí přibližnou cenu a pak už je jen na vás, zda si necháte výrobek opravit. Pokud se vám žádný opravář neozve, znamená to nejspíš, že výrobek opravit nelze nebo se oprava z nějakého důvodu nevyplatí. To se bohužel vzhledem k nekvalitní výrobě stává. V takovém případě vám Opravárna na konci splatnosti zakázky (jeden měsíc) vrátí poplatek zpět na účet. Neopravitelná věc by se pak z vašeho domu měla dostat do ekologické recyklace, tedy do sběrného dvora nebo do červeného kontejneru na drobný elektroodpad. Na Sedmičce najdete takových kontejnerů pět, podrobnější informace si můžete přečíst v boxu.

Opravárna v tržnici
Dobrou zprávou pro nás je, že se Opravárna již brzy částečně nastěhuje do Pražské tržnice. Minulý rok v květnu totiž uspěla ve výběrovém řízení na prostory v hale 13. V čase, kdy byly výsledky soutěže vyhlášeny, zde sídlilo testovací centrum onemocnění covid-19 a v červnu 2021 jej nahradila nezisková organizace Šatník pomáhající matkám samoživitelkám. „Na místo nespěcháme a se správcem tržnice jsme domluveni, že se nastěhujeme až v polovině tohoto roku. Přestěhujeme sem pravděpodobně i část provozu, která bude zaměřená na koncové zákazníky a nyní se nachází v Praze-Michli. Tržnice nám k tomuto záměru svou polohou připadá ideální. Druhou část, která se týká záručního servisu pro firemní zákazníky, přesuneme do připravované velkokapacitní haly za Prahou,“ dodává Jan Charvát. O Šatník v tržnici však zákazníci nepřijdou, výhledově se totiž usadí v hale 19, kde se v současné době provádějí testy na covid-19.

Změna z Evropy
Díky změně legislativy Evropské unie v oblasti ekodesign výrobků spojených se spotřebou energie se elektrospotřebičům otevírají nadějné vyhlídky. Od března 2021 musejí výrobky v určených kategoriích dodané na trh Evropské unie splňovat určité parametry. Například musejí umožňovat snadné rozmontování a opětovné smontování bez poškození. Výrobci také musejí po dobu až 10 let dodávat náhradní díly a schémata k opravám. Díly a schémata tak nebudou přístupné jen autorizovaným servisům, ale i takzvaným odborným opravnám. Některé díly (například těsnění k pračkám) budou přístupné i domácím opravářům-amatérům. Legislativa se prozatím týká bílého elektra, což jsou lednice, pračky či myčky, a také displejů. „Tuto unijní aktivitu sledujeme od začátku a velmi ji vítáme. Po uplynutí záruční doby není často jednoduché sehnat náhradní díl, což výrazně snižuje opravitelnost výrobků. Setkáváme se i s tím, že výrobky nelze rozebrat bez poničení. Jejich vyšší kvalita a dostupnost náhradních dílů jsou dva hlavní kroky k vyšší opravitelnosti a tím i úspoře CO2 či nerostných surovin při výrobě stále nových výrobků,“ dodává Jan Charvát.

Sám sobě opravářem
Fenomén kutilství je u nás stále přítomen, a proto se spousta šikovných lidí do oprav chce pustit i sama, takříkajíc na koleni. Knihy i internet jsou studnice moudrosti a návody na opravy tu snadno najde každý. Hodiny a hodiny tak můžete sedět u počítače a ve videonávodech pozorně sledovat každý vyndaný šroubek a neustále posouvat video zpět a snažit se zapamatovat si všechny kroky k úspěšnému cíli. Když už se ale přece jen dostanete do úzkých, vždycky můžete zajít zdokonalit se k někomu jinému – k odborníkovi.

Kupříkladu kurzy šití pro všechny stupně zručnosti můžete navštěvovat v rámci zájmových kurzů organizovaných radnicí a ZŠ Strossmayerovo náměstí. Lekce probíhají každé pololetí a jsou určeny všem věkovým kategoriím a bez nutnosti mít trvalý pobyt na Sedmičce. Velký zájem o kurzy šití se odráží v jejich počtu, který nyní čítá pět samostatných kurzů, jež vedou tři lektorky. Lektorkou kurzů šití pro začátečníky a mírně pokročilé je i paní Jolana Hlaváčová. Tu mnozí z vás znají z jejího ateliérového butiku Avantgarda sídlícího v ulici Milady Horákové, ve kterém dává nový život starším oděvům a doplňkům. Zájmový kurz vede už druhým rokem. „Provázím kurzistky od prvních šicích krůčků až po tvorbu běžného oblečení. Chtějí hlavně věci z nových materiálů. Je dobré, když už od začátku šijí něco konkrétního pro sebe, mají hned hmatatelný výsledek. Říkám jim, ať si nedávají malé cíle, práce je náročnější, ale o to víc se tím naučí. Pomáhám jim zdolávat postupně všechna úskalí.“ Nemilou zprávou bohužel je, že se obchod Avantgarda pravděpodobně v blízké době uzavře. „Dva roky fungování Avantgardy byly úžasné a těžké zároveň, se zákazníky jsem prožila a stále prožívám spousty krásných chvil. Kvůli koronaviru jsem však byla pasována do role rytíře bojujícího s větrnými mlýny. Nahoru a dolů. Září bylo krásné, ale se stoupajícími počty nakažených to pro obchod znamenalo postupné ubývání nákupů a ani prosinec nebyl výjimkou, protože Češi zatím nejsou zvyklí kupovat pod stromeček starší věci,“ dodává paní Jolana. Přesto má v plánu Avantgardu zachovat a přesunout ji do online prostoru.

Zelenější cesta
Stále více lidí si uvědomuje, že vyhazování věcí škodí světu okolo nás, a chtějí vystoupit z koloběhu koupit – rozbít – vyhodit. Jedni vyhledávají opraváře, další jsou ještě odvážnější a snaží se oživit rčení o „zlatých českých ručičkách“. Často se však zapomíná na – vypůjčíme-li si lékařskou terminologii – prevenci. Prevence je totiž základ, to ví snad každý, ale málokdo se podle toho chová. V našem případě máme na mysli předcházení rozbití výrobku. Přemýšlíme při koupi nového výrobku o tom, jestli je opravitelný? Rozhodujeme se primárně podle ceny nebo designu? A staráme se o výrobky správně? Čteme návody a doporučení na údržbu? A potřebujeme vůbec daný spotřebič? Při nákupu nového výrobku by měl každý myslet na to, že jednou doslouží – ale kdy to bude, to můžeme povětšinou ovlivnit. Čím déle nám poslouží, tím lépe pro nás všechny. ○


Plány Opravárny
Opravárna chce v Pražské tržnici vytvořit unikátní prostor, který by komplexně spojoval hlavní pilíře udržitelné spotřeby. Zahrnoval by celý životní cyklus výrobku od nákupu přes opravy až po ekologickou likvidaci na jednom místě. Zároveň by sloužil jako místo pro osvětu v oblasti udržitelného spotřebitelského chování. A skládal by se z komerční a neziskové části.

Jeho první část by sloužila jako sběrné a výdejní místo pro opravy od zákazníků přicházejících z ulice a pro poptávku z webových stránek. Zprostředkovávala by i jednoduché opravy přímo na místě, a vy byste tak u kávy mohli opraváře sledovat přímo při práci. Dalším krokem by pak bylo umístění výdejního místa zásilkových či kurýrních služeb.

Nezisková část by se skládala z prodejny, bazaru nebo swapu (výměny) staršího elektra, jež by opraváři opravili, prohlédli a vrátili do prodeje. Tato služba by mohla být vhodná například pro studenty, kteří nepotřebují na rok dva kupovat novou mikrovlnnou troubu. Neprodané kusy by pak mohly být darovány na dobročinné účely, tedy třeba samoživitelkám nebo dětským domovům. V prostoru by se zároveň konaly opravářské workshopy a byla by i možnost pronajmout si pracovní místo, nářadí a během otvírací doby si výrobek opravit sám nebo s pomocí přítomného technika. Neopravitelné věci by pak putovaly na recyklaci a prostor by byl zároveň i místem pro pravidelné konání osvětových a opravárenských setkání Opravme Česko.


Červený kontejner, dobrý kontejner

  • U Průhonu 2
  • Dělnická 46
  • Tusarova 17B
  • Na Ovčinách 4
  • U Letenského sadu 10

Do červených kontejnerů firmy Asekol patří baterie a drobná elektrozařízení, jako jsou kalkulačky, rádia, drobné počítačové vybavení, discmany, telefony, elektronické hračky a podobně. Do kontejnerů nepatří televizory, počítačové monitory, zářivky, úsporné žárovky, velké a malé domácí spotřebiče (například lednice, pračky, chladničky) ani tonery, CD, videokazety a jiná záznamová média. Rozměr vhozového otvoru je 40 × 50 cm. Velké spotřebiče, jako televizor nebo myčku, je třeba odvézt do sběrného dvora. Nejbližší je sběrný dvůr Voctářova na Libeňském ostrově 617 v Praze 8. Podrobnější informace najdete na www.sberne-dvory.cz. Více informací o dalších kontejnerech v našich ulicích najdete na www.praha7.cz/odpad.


Jak poznat opravitelný výrobek? Desatero!

1 Podívejte se, zda jde výrobek rozebrat. Jsou použity šrouby, nebo nýty? Dá se ke šroubům dostat? Není celý slepený?
2 Jde vyndat baterie, nebo je pevnou součástí výrobku?
3 Jsou materiály použité na namáhané komponenty z plastu, nebo kovu?
4 Dejte na recenze od známých či od ostatních zákazníků na webu (dobře poslouží recenze zákazníků na srovnávacích serverech typu Heureka). Nebojte se sem po nákupu napsat i své vlastní zkušenosti, pomůžete ostatním zákazníkům.
5 Někteří prodejci mají filtry dle reklamovatelnosti, např. Alza.
6 Dobrý prodejce vám poradí. Ptejte se na kvalitu, opravitelnost, častost reklamací. I ověřená značka kvality napoví.
7 Zapátrejte, jestli výrobce na webu zveřejňuje k výrobku servisní manuály, schémata, případně se zeptejte prodejce.
8 Má výrobce zastoupení v České republice a vlastní servisní síť?
9 Dodává výrobce ke svým výrobkům náhradní díly? S tím poradí opravář.
10 Vodítkem je i cena. Nereálně levný výrobek se opravit nevyplatí.
www.opravarna.cz