Celkem 55 projektů z celé České republiky se přihlásilo do soutěžní přehlídky Cena Víta Brandy 2024, která oceňuje dobré změny ve veřejném prostoru. Hlavní cenu za nejlepší realizaci dopravních staveb a proměn ve veřejném prostoru získala Štvanická lávka propojující Holešovice a Karlín. Odborná porota byla okouzlena krásou této stavby. Shodla se, že stavby by neměly plnit jen technickou, ale i estetickou funkci.

V jednotlivých kategoriích získali ocenění také autoři realizací v Chebu, Uherském Hradišti, Táboře a Horním Lidči. Renomovaná porota složená z odborníků z různých oborů nabídla unikátní a komplexní pohled na dopravní stavby z několika úhlů pohledů. Projekty tak mohou být inspirací i pro další města a regiony.

Do letošní soutěžní přehlídky se přihlásilo celkem 55 projektů z celé České republiky, do užší nominace postoupilo 16 projektů. „Jedním z cílů Ceny Víta Brandy je zviditelňovat zdařilé a hodnotné zásahy do veřejného prostoru s významným pozitivním dopadem na pohyb pěšky, na kole a veřejnou dopravou,“ říká Jaroslav Martinek, jednatel spolku Partnerství pro městskou mobilitu, který soutěž organizuje.

Podle ministra pro místní rozvoj Petra Kulhánka projekty nominované na hlavní cenu jasně demonstrují, kam se naše vnímání úprav veřejného prostoru v Česku posunulo. „Na první pohled jde o zcela odlišné projekty, ale současně je jasné, že mají stejný cíl – aby se lidé v daných městech cítili lépe a bylo jim příjemné trávit svůj čas na veřejných prostranstvích. Podpora udržitelné dopravy a začlenění dopravních staveb do veřejného prostoru výrazně zlepšují kvalitu života ve městech. Pěší a cyklistická doprava snižují zátěž na životní prostředí a přispívají k přívětivému prostředí pro obyvatele,“ popisuje ministr pro místní rozvoj Petr Kulhánek.

Cena Víta Brandy oceňuje projekty, které spojují technické řešení s estetikou a udržitelností. „Ukazuje, že dopravní stavby mohou být nejen funkční, ale i přínosem pro veřejný prostor, jak ukazuje třeba Štvanická lávka v Praze a další oceněné nebo nominované projekty,“ dodává Petr Kulhánek.

Projekty posuzovala odborná devítičlenná porota složená ze zástupců organizací zaměřených na tematiku dopravy, architektury, urbanismu, krajinářské architektury, výtvarného umění a ochrany životního prostředí. O vítězích bylo rozhodnuto už v září nezávisle na okolních cenách.


Spolek Partnerství pro městskou mobilitu, který soutěž organizuje, se věnuje problematice městské a regionální mobility a podporuje kvalitní proměny veřejného prostoru. Přihlášené projekty najdete na webových stránkách Ceny Víta Brandy a také na platformě CityChangers Česko, která sdružuje příklady dobrých změn, jejich ambasadory a dlouhodobé iniciativy v městské mobilitě a dopravě v Česku a na Slovensku.