Na půdě Poslanecké sněmovny se v těchto dnech řeší budoucnost sociálních pedagogů v českých školách. Praha 7, která tuto pozici v základních i mateřských školách pilotuje od počátku roku 2022, se velmi aktivně zapojuje do debaty a snaží se podpořit ukotvení sociálních pedagogů ve školském zákoně a zajištění jejich stabilního financování. Městská část připravila ojedinělou analytickou zprávu, která přináší pozitivní výstupy z dosavadní praxe v Praze 7 a na základě podrobných dat hodnotí význam stále mnohdy opomíjené role sociálních pedagogů v českém školství.

„Sociální pedagogové si zaslouží plnohodnotné uznání a pevné ukotvení v české legislativě. Pomůže to školám, jejich zřizovatelům, a především dětem a jejich rodinám. Za Prahu 7 jsme v této věci velmi aktivní. Snažíme se využít získané praxe a přesvědčit poslance o prospěšnosti této pozice. Naše místostarostka Hana Šišková je součástí odborné pracovní skupiny, která pracuje na pozměňovacím návrhu ke školskému zákonu, setkáváme se s odborníky, hovoříme s řediteli, učiteli i rodiči. Nyní jsme připravili obsáhlou analýzu, která je v ČR zcela výjimečná. Sociální pedagogové ve školách velmi pomáhají. Je proto nezbytné, aby stát nyní pomohl jim,“ uvedl starosta Prahy 7 Jan Čižinský.  

První sociální pedagožka v Praze 7 působí v ZŠ Tusarova od ledna 2022. Během velmi krátké doby se potvrdil její přínos a postupně byla pozice sociálního pedagoga rozšířena do dalších škol na Sedmičce.

„Dnes máme osm sociálních pedagogů na všech našich základních školách a dva sdílené pro školky. Každoročně děláme vše pro to, abychom zajistili potřebné financování a garantovali stabilitu pracovníkům, kteří na těchto pozicích působí. Kvůli chybějící legislativě je to velmi obtížné. Sociální pedagogové zajišťují komplexní podporu dětí a řeší širokou škálu sociálních, vztahových, psychických a dalších potíží, pomáhají předcházet rizikovému chování, jako jsou různé formy šikany a diskriminace, včetně prevence sebevražd u mládeže. Jejich jedinečnost spočívá i v tom, že mohou pracovat s dítětem v jeho domácím prostředí. Jsou podporou také pro rodinu dítěte a v případě potřeby ji propojují s další odbornou pomocí. Sociální pedagog je průvodcem, mediátorem i prostředníkem mezi žákem, školou, rodinou, úřady a odbornou sítí další podpory. Jeho role je tak zcela nezastupitelná,“ řekla místostarostka Prahy 7 Hana Šišková, která má na starosti školství a vzdělávání.

 

 

Ve školním roce 2024/2025 působí deset sociálních pedagogů na celkem čtrnácti pracovištích základních a mateřských škol Prahy 7. Dohromady pečují o více než 4 700 žáků ve věku 3 až 15 let. Sociální pedagogové postupně přebírají kompletní agendu systematické podpory žáků a rodin, na jejíž řešení škola dosud neměla kapacity ani nástroje. Pomáhají tak nejen dětem, ale také ředitelům a učitelům.

„Pro nás je nejhorší, když nemáme informace. Nevíme, proč se změnilo chování žáka nebo proč u něj nastal propad v hodnocení. Pokud nejsme schopni dopátrat se příčiny, tak vlastně vždy řešíme jenom následky, a to je špatně. Potřebujeme se dostat k jádru věci, abychom zjistili, kde ta situace nastala, kdy přišel zlom,“ uvádějí ředitelé základních škol Prahy 7 ve strukturovaných rozhovorech, které jsou součástí analytické zprávy. Také učitelé, kteří již mají přímou zkušenost se spoluprací se sociálními pedagogy, oceňují jejich přínos. Kromě věcné pomoci vítají i snížení osobního stresu a psychické zátěže spojené s řešením nejrůznějších komplikovaných situací s dopadem na chování či prospěch dítěte ve škole.

Praxe z pilotního projektu v ZŠ Tusarova ukazuje, že čím déle sociální pedagog ve škole působí, tím lépe může rozvinout svůj potenciál a maximalizovat počet žáků, kterým pomůže zajistit adekvátní podporu.

 

 

„Sociální pedagogové postupně získávají komplexní pohled na situaci, v níž se žáci nacházejí, a mohou tak lépe řešit negativní dopady na jejich vzdělávání, chování a celkový rozvoj. Proto je nesmírně důležité mít legislativně garantovanou možnost zařazení pozice sociálního pedagoga mezi kmenové pracovníky školy a zabránit tak nejistotě spojené s financováním a budoucí perspektivou v této oblasti. Řešení, kdy sociální pedagogy platí zřizovatel školy, je dlouhodobě neudržitelné,“ doplnila Hana Šišková.

V ČR je také 400 škol, které mají větší počet znevýhodněných dětí, a proto získaly podporu z Národního plánu obnovy z projektu Podpora rovných příležitostí (v Praze 7 je to ZŠ T. G. Masaryka). Velké množství těchto škol z uvedeného projektu platí právě sociální pedagogy. Projekt však končí letos v srpnu a vzhledem k tomu, že vláda ukotvení pozice sociálního pedagoga z návrhu novely školského zákona na podzim vypustila, reálně hrozí, že na tyto sociální pedagogy již školy nebudou mít peníze a budou nuceny jejich pozice zrušit. Děti a rodiče by tak přišli o dobře fungující zavedenou pomoc a více než 100 sociálních pedagogů o práci. Na tyto pozice přitom finanční prostředky v rozpočtu jsou, konkrétně 300 milionů korun na tzv. indexaci s využitím od září 2025. Pokud však školský zákon projde v předložené podobě, nebude možné pozice sociálních pedagogů financovat ani pro ty nejpotřebnější školy.

 

Přílohy:

Analytická zpráva o rozvoji sociální pedagogiky v Praze 7

Otevřený dopis za podporu sociálních pedagogů ve školách