Jedno říjnové odpoledne u mě doma zazvonil telefon a nějaká paní mi líbezným hlasem oznámila, že jsem vyhrála cenu v hodnotě tisíc korun. O šmejdech samozřejmě vím, ale v tu chvíli mi to absolutně nedocvaklo a doslova jsem sedla na lep. „Já jsem vyhrála, opravdu, a co?“ ptala jsem se nadšeně. To, že něco nehraje, mi začalo docházet až ve chvíli, kdy mi paní sdělila, že pro výhru se musím dostavit v přesně stanovený čas a že mi ji předá manažer firmy. A že jde o předváděcí akci, jsem pochopila, až když mi přišla poštou pozvánka do Argentinské 38, sídla firmy Bio Natural Medical (BNM). Smích nad vlastní hloupostí mě však přešel, jakmile jsem si uvědomila, jak se asi může cítit starý osamělý člověk, kterému někdo takhle zavolá a sdělí, že vyhrál hodnotnou cenu. Právě proto tyto firmy cílí hlavně na seniory.
Je to opravdu výhra?
O praktikách firmy BNM jsme v Hobuletu psali už několikrát a Česká televize o nich natočila již dvě reportáže. Také jsem chtěla. Dostat se tam ale není vůbec tak snadné. Termín akce, na které mi měli předat výhru, jsem nemohla využít a další už jsem nedostala. Kontaktní telefon nikdo nezvedal. Naštěstí mám jiné svědectví – Petr Olšák, odborný asistent katedry matematiky FEL ČVUT v Praze, se na akci vypravil začátkem minulého léta. „Nikdy jsem na takové akci nebyl a chtěl jsem na vlastní kůži poznat způsob psychologického působení. Odešel jsem bohatší o zážitek a krabici s dárkem inzerovaným dle nich za tisícovku, který se ale dá jistě pořídit za 159 Kč i s daní,“ shrnuje matematik, který audiozáznam z celé návštěvy uveřejnil na svých internetových stránkách.
Většina těchto firem se snaží vytvořit zdání, že podniká ve zdravotnických pomůckách. Ostatně s čím jiným se potýkají senioři než právě se zdravotními problémy. Tak třeba polarizační lampy se světlem působícím až do samého nitra buněk. „Ve skutečnosti ale přístroj tvoří úplně obyčejná halogenová žárovka, kterou místo polarizačního skla kryje plexisklo,“ uvádí reportáž České televize. Anebo ozdravné pulzní magnetické matrace za 80 tisíc korun. „Pravděpodobně jde jen o kus molitanu, do kterého je přiveden elektrický kablík s ovladačem,“ hodnotí nabízený produkt Petr Olšák.
Po přednášce následovala důležitá část programu – slosování. „Každý dostal zalepenou obálku, ve které byly zřejmě dva papíry: jeden prázdný a druhý s nějakou cenou, obálku ale otevíral prodejce, a to s každým zákazníkem zvlášť,“ popisuje Petr Olšák. Hlavní cenou byla 75% sleva na inzerovanou matraci. „Nejsem dobrý herec, a tak na mně asi bylo poznat, že nejsem psychologicky zpracovatelný pro takový kauf. Obchodník tak otevřel mou obálku, vytáhl prázdný papír a rozloučil se se mnou s tím, že mi vrazil do ruky filtrační konvici na vodu od jiné firmy, než jsou oni,“ líčí vrchol akce Petr Olšák, který svoji nahrávku poskytl České obchodní inspekci. Jak dopadli a s čím nakonec domů odešli jeho „kolegové“, další návštěvníci předváděcí akce, netuší.
Guerillová akce
V budově Merkurie v Argentinské ulici, kde firma BNM sídlí, se předváděcí akce konají každý všední den zpravidla dvakrát denně. I ve čtvrtek 10. prosince 2015 bylo před Merkurií živo. Kromě seniorů tu však před recepcí na popud Jana Čižinského stáli i zástupci radnice. „Ze zkušeností víme, že senioři na tento typ akcí chodí, jelikož nemají jiný program a cítí se osamělí. Rádi bychom je proto nejen varovali před charakterem předváděcích akcí, ale také informovali o dalších možnostech vyžití,“ vysvětluje motivaci radnice k této osvětové aktivitě radní Hana Třeštíková, která stála za vznikem dokumentu Šmejdi.
Podobně se snaží bít na poplach i paní Stanislava Drahá, která se s manželem v rámci předváděcích akcí zúčastnila několika výletů do Karlových Varů. „Prokoukli jsme je, svezli jsme se, vzali dárek a to bylo vše. Ti staří lidé tam často jdou proto, aby získali dárek pro své blízké, ale nakonec podlehnou.“ Od té doby, co začala organizátorům klást nepříjemné otázky, však ona sama na podobných akcích již není vítaná. „Šla jsem na jednu akci a po několika nestandardních dotazech jsem byla organizátory ze sálu doslova vyhozena.“ Stanislava Drahá bydlí nedaleko Merkurie, a tak se snaží před praktikami těchto firem příchozí vrstevníky varovat. „Již se mi podařilo to několika seniorům rozmluvit a na mé doporučení tam vůbec nevstoupili a jeli radši domů.“
Velký problém těchto akcí je totiž v tom, že pro prodej v sídle firmy platí jiná pravidla než pro prodej v restauracích, kde tyto firmy v minulosti své zboží nabízely nejčastěji. Zákonná možnost vrátit zboží bez udání důvodu ve lhůtě 14 dnů totiž při nákupu v sídle firmy neplatí.
Odrazovat seniory se ale zástupcům radnice moc nedařilo. „Většina lidí nám tvrdila, že si jde pouze vyzvednout slíbenou výhru a že si rozhodně kupovat nic nehodlá. Otázka je, jak se jim toto předsevzetí podaří splnit. Každopádně jsme měli dobrý pocit aspoň z toho, že lidé, kteří na akci šli, od nás dostali maximum možných informací a varování. Trošku absurdní byl fakt, že do recepce firmy přicházeli s článkem o praktikách šmejdů a CD s filmem Šmejdi v ruce,“ hodnotí nedávný „zátah“ Kamila Matějková z oddělení komunikace, která měla tento počin na starosti. A v podobných náhodných intervencích chce radnice pokračovat i v budoucnu. V budově firmy má své zvědy, kteří jí hlásí termíny dalších akcí.
Nové taktiky
Prodejní taktiky na předváděcích akcích totiž velice často hraničí se zákonem, což je i důvod, proč jsou tyto firmy permanentně v hledáčku České obchodní inspekce (ČOI). Ta jen za třetí čtvrtletí roku 2015 zkontrolovala 82 podobných akcí po celé republice. Pochybení zjistila u 60 z nich a udělila pokuty v souhrnné výši přes 3,5 milionu korun.
Inspekce částečně vycházela i z podnětů občanů, a své kontroly tak zaměřila na problematické firmy. Ty však mají jasnou strategii. „Řada těchto subjektů uskuteční několik akcí, poté firmu zruší a pokračují stejně pod jiným názvem a s jiným sídlem,“ komentuje situaci Libor Novák, projektový ředitel Sdružení českých spotřebitelů, neziskové organizace, která hájí zájmy zákazníků. Dle jejich interních statistik se na ně kvůli problémům s tímto druhem prodeje loni obrátila stovka spotřebitelů.
Firmy navíc vymýšlejí nové a nové taktiky. Hledají své potenciální zákazníky nejen v telefonních seznamech, ale s jedinečnou nabídkou je oslovují i v prostorách velkých supermarketů. „Často zde seniory odchytí ke krátkému anketnímu rozhovoru, který je však zakončen pozváním na akci. Spotřebitel má pak dojem, že jde o nabídku zaměstnanců příslušného řetězce,“ vysvětluje Libor Novák. Další novinkou je dle tiskové zprávy ČOI příslib, že v případě, že návštěvníci akce uzavřou kupní smlouvu, získají poštou platební kartu v hodnotě mezi 80 a 200 tisíci korun, k čemuž však samozřejmě nikdy nedojde.
Nikam nechodit!
Ochrana je jediná – nikam nechoďte, byť by výhra byla sebelákavější. Je totiž dost možné, že nakonec podivným praktikám podlehnete a přijdete domů s naprosto nepotřebnou věcí pochybné kvality, kterou budete s obrovským úrokem splácet několik dalších let. „Nejlepší prevencí problémů je na pozvání vůbec nereagovat a na předváděcí akce nejezdit. Pokud však spotřebitel neodolá pozvánce, neměl by nic podepisovat. V případě, že kupní smlouvu přece jenom podepsal, neměl by rezignovat a měl by se obrátit pro pomoc – jedná se však o dlouhodobou záležitost,“ shrnuje Monika Blaháková, vedoucí Živnostenského odboru městské části Praha 7.
Právě živnostenský úřad je místem, kde funguje institut tzv. spotřebitelského ombudsmana. Síť živnostenských úřadů se tak stává první pomocí při řešení problémů spojených s nepoctivým prodejem. Spotřebitel zde vyplní jednoduchý vstupní formulář, který založí jeho případ, jenž bude dále zpracován místně nejbližší nevládní neziskovou organizací. Tato organizace potom bude spotřebiteli radit, resp. ho zastupovat, a to bezplatně.
Nepřítel v domě
Předváděcí akce však nejsou jediným způsobem, jak se prodejci snaží získat zákazníky. Další účinnou metodou je „přepadnout“ vás přímo ve vašem bytě. Podomní prodejci nabízí například úžasně levné energie, díky kterým ušetříte desítky tisíc korun ročně. Kdo by odolal? A abyste jim podlehli, nemusíte být ani v seniorském věku. „Tihle lidé jsou skvěle vyškoleni na to, aby vás dostali do nepříjemné situace. Vy se jich pak chcete zbavit, a tak jim to podepíšete,“ líčí své zkušenosti s vlezlým prodejcem energie tehdy třicetiletá Kristýna Kuhnová, která takto pod nátlakem změnila dodavatele plynu i elektřiny. To, že to zas tak výhodné není, často zjistíte, až když už je pozdě. Navíc se prodejci neštítí lží. „Jsou šikovní, rychlí a dokážou vás zmanipulovat,“ hodnotí Stanislava Drahá, která řešila zrušení narychlo podepsaných smluv několika svých sousedek.
Ze zákona se smlouvy uzavřené mimo prostory obvyklé pro podnikání mohou ve lhůtě čtrnácti dní vypovědět bez udání důvodu, což využila i Kristýna. Smlouvu zrušila a myslela, že je vše v pořádku a vyřešené. Za devět měsíců jí však přišla SMS zpráva se suchým sdělením, že za tři dny bude jejím výhradním dodavatelem elektřiny opět dotyčná firma, a pro Kristýnu začal další maraton zdlouhavého jednání a komplikací. „Nezaplatila jsem jednu splátku včas, a aniž by mě varovali upomínkou, hned na mě poslali exekutora,“ líčí další trable Kristýna. „Naštěstí mám kamarádku právničku, která mi v této věci pomohla, vůbec si ale nedokážu představit, jak by si s tím poradili staří lidé,“ komentuje žena, které se podařilo od firmy nadobro odpojit až po několika měsících stresu. „Stále je mi to ale nepříjemné, žiju trochu v nejistotě, jestli náhodou za deset let nezaťuká na dveře exekutor s tím, že této firmě zase něco dlužím. Teď už se prostě s nikým podobným nebavím a zabouchnu všem rovnou před nosem.“
S nešvarem podomního prodeje bojují obce a města v celé České republice. V řadě z nich je podomní prodej již dlouho zakázán. Praha k tomuto opatření přistoupila teprve nedávno – zákaz podomního prodeje platí na celém území hlavního města od 27. listopadu 2015. Což je nejlepší argument, který můžete vytáhnout z rukávu, až u vás zase někdo zazvoní s tou nejvýhodnější nabídkou. ○
Dostali vás šmejdi?
Poradí vám zde:
Vedoucí živnostenského odboru
Mgr. Monika Blaháková
Úřad městské části Praha 7, nábř. Kpt. Jaroše 1000
Tel.: 220 144 160, 233 372 691,
email: blahakovam@praha7.cz
kancelář č. 201A
Sdružení českých spotřebitelů
Pod Altánem 99/103, 100 00 Praha 10
Tel.: 261 263 574, email: spotrebitel@regio.cz
Poradenství
Tel.: 495 215 266 vždy pondělí, středa,
pátek 9.00–16.00
Česká obchodní inspekce
Štěpánská 567/15
120 00 Praha 2
Tel.: 296 366 360
Poradenství
Tel.: 296 366 219 v pracovní dny 7.30–12.00 a 12.30–16.00, pondělí a středa do 17.00 hodin
Jak šmejdům odolat
– Za žádných okolností nechoďte na předváděcí akce!
– Pokud se z nějakého důvodu rozhodnete na
předváděcí akci jít, neberte si s sebou občanský průkaz.
– Prodejcům neříkejte ani nikam nepište, jak se jmenujete a kde bydlíte.
– Pokud na vás bude naléháno, jméno i bydliště si vymyslete
– Pokud na vás bude činěn nátlak nebo vám bude vyhrožováno, zavolejte mobilním telefonem někomu
ze svých blízkých nebo Policii ČR.
– Za žádných okolností nic nepodepisujte.
– Snažte se zachovat si zdravý rozum a úsudek a nepodlehnout lžím a manipulacím.
Jakým způsobem se prodejce nesmí chovat
1. Je krajně podezřelé, pokud organizátor někomu zakazuje vstup na akci. Pokud vidíte, že tak vůči nějaké osobě činí, je tato akce od samého počátku pochybná.
2. Během prezentace nesmí být nikomu znemožněn odchod z místnosti nebo úplné opuštění akce.
3. Prodejci se k přítomným hostům nesmí chovat agresivně, vulgárně či jiným ponižujícím způsobem.
4. Prodejci nesmí během argumentace útočit na zdraví a případné nemoci přítomných. Například: „Pokud budete i nadále používat běžné prostředky, které máte doma, a ne ty naše, můžete ohrozit své zdraví či můžete onemocnět určitou chorobou.“
5. V průběhu prezentace nesmí prodejci srovnávat své produkty s obdobnými produkty jiných výrobců či jakýmikoliv jinými výrobky.
6. Také si dejte velký pozor, pokud prodejci uvádějí, že nabídka jejich výrobku je množstevně limitovaná či jinak omezená. Ve většině případů se jedná pouze o trik, jak vás přimět ke koupi.
7. Jistým „problémem“ je, pokud byl na letáku slíben dárek, oběd (či jiné občerstvení) či výlet zdarma. Vzniká dojem, že na ně máte nárok, aniž byste museli zaplatit jakoukoliv částku. Často totiž bývá na pozvánce malým písmem napsáno „v případě nevhodného chování nárok na dárek zaniká“ nebo „dárky vydávány při předložení OP“ aj. Těmito podmínkami se prodejce ze svého slibu „vyvlékne“. Čtěte proto pozorně i ta nejmenší písmenka na okraji pozvánky.
8. Pokud prodejce hovoří o výhře, nesmí od vás následně požadovat jakoukoliv kompenzaci. V opačném případě se totiž nejedná o výhru.
9. Prodejce vám nesmí odepřít ukázku či vyzkoušení produktu, pokud to produkt díky své povaze dovoluje.
10. Nedejte se obalamutit údajnými certifikáty, které mají dokazovat vysokou kvalitu nabízených produktů. Často se jedná o bezcenné cáry papíru, které kvalitu nijak negarantují. Na těchto akcích se kvalitní zboží prostě neprodává. V televizi jste možná slyšeli o označení CE. Prodejce vás může přesvědčovat, že jeho výrobek nese označení CE, a tím dokládat jeho výjimečnou bezpečnost a kvalitu. Není to pravda, toto označení nemá s výjimečnými vlastnostmi výrobku nic společného.
11. Výrobek musí být vybaven návodem v českém jazyce.
12. Při rozmýšlení o koupi produktu či podpisu smlouvy na vás nesmí být činěn žádný nátlak. Máte právo si smlouvu v klidu přečíst a vzít si čas na rozmyšlenou. Pokud na vás prodejce naléhá, dlouze vás přemlouvá či dokonce nutí k podpisu nebo pokud vám prodejce nechce půjčit smlouvu do ruky a nedá vám dostatek času a klidu k jejímu pročtení, v žádném případě k podpisu nepřistupujte. Jedná se o jasné signály nekalého jednání ze strany prodejců. Smlouvu si vždy přečtěte a pečlivě ji doma uschovejte! Zejména skutečnost, že smlouva je několikastránková a hustě popsaná drobným písmem, svědčí o vyšším riziku. Nejdůležitější jsou vždy informace psané tím nejmenším písmem! Vše, co vám prodejce slíbí, musí být i písemně uvedeno ve smlouvě. Co je psáno, to je dáno.
13. Pokud nemáte dostatek peněz, v žádném případě si neberte produkt na splátky. Ve většině případů pro vás bude úvěr značně nevýhodný a v konečném důsledku zaplatíte za produkt mnohem více.
14. Na předváděcí akci si nikdy nic nekupujte. Troufáme si tvrdit, že nabízenou věc zcela jistě nebudete používat a bude vám pouze zabírat místo ve skříni.
15. Velkou pozornost věnujte také „zázračným“ produktům, které dokážou vyléčit každou nemoc. Takovéto produkty musí projít řadou odborných testů a musí mít i patřičné certifikáty a potvrzení o funkčnosti. Ve valné většině případů však toto zboží nabízené účinky nemá.
16. A nezapomeňte: prodejcům jde v první řadě o prodej, ne o vás.
Pokud se nabídkové akce účastníte, vězte, že máte svá práva. Vždy prosím trvejte na dodržování všech svých práv, která jsou uvedena výše. V případě, že v průběhu akce dojde k jejich porušení, akci neprodleně opusťte nebo se v žádném případě nezavazujte ke koupi nabízených produktů. Následně kontaktujte Sdružení českých spotřebitelů či Českou obchodní inspekci.
Zdroj: Sdružení českých spotřebitelů
Co s volným časem?
Prahy 7 zajišťuje pro seniory celou řadu nejrůznějších aktivit. Ať již jde o zajímavé přednášky Akademie celoživotního vzdělávání, akce Klubu seniorů, pravidelné sportovní aktivity či nejrůznější kurzy. Informace o aktuálních akcích pro seniory naleznete každý měsíc v rubrice Aktivní 7. Většina z nich je buď zcela zdarma, anebo za nízký poplatek. Více informací vám poskytne Zdena Doubravová. Tel.: 220 144 014, email: doubravovaz@praha7.cz.