PROGRAMOVÉ DOTACE
(primární dotační pilíř)
jsou vypisovány zpravidla jednou ročně, a to na podzim roku pro rok následující. Žádosti se podávají v pevně stanoveném termínu. O programovou dotaci by měli žádat všichni žadatelé, kteří realizují pravidelnou činnost nebo pořádají plánované akce (akce, které vyžadují dlouhodobou přípravu či akce pravidelné).
V jakém případě požádat o programovou dotaci?
- Když máte v plánu pořádat akci/činnost v příštím roce na území Prahy 7.
Proč požádat o programovou dotaci?
- Protože se jedná o transparentní řízení s účelově alokovanými finančními prostředky.
Kdy požádat o programovou dotaci?
- V termínu pro podání žádostí v rámci vyhlášeného řízení pro daný kalendářní rok. Řízení je zpravidla vypisováno na podzim roku pro rok následující.
S čím musíte u programových dotací počítat?
- Finanční prostředky na programové dotace jsou omezené.
- Na poskytnutí dotace není právní nárok.
INDIVIDUÁLNÍ DOTACE
(sekundární dotační pilíř)
jsou otevřené v daném kalendářním roce a žádosti lze podávat průběžně. Individuální dotace jsou určeny jako doplňkový, sekundární dotační pilíř k programovému dotačnímu řízení (primární dotační pilíř), a to především pro neplánované a nahodilé akce vzniklé v průběhu daného kalendářního roku. Pokud byla daná akce podpořena plně či částečně programovou dotací, již nelze na danou akci žádat o dotaci individuální.
V jakém případě požádat o individuální dotaci?
- Pokud jste žádali o programovou dotaci a nebyli jste úspěšní.
- Pokud jste neměli možnost podat žádost prostřednictvím programového dotačního řízení, neboť rozhodnutí o realizaci akce na území Prahy 7 padlo po uzávěrce programového dotačního řízení či v průběhu daného roku.
Proč požádat o individuální dotaci?
- Protože chceme realizovat akci, která by bez finanční podpory byla nerealizovatelná či obtížně realizovatelná.
- Protože se jedná o tzv. rychlé dotace.
Kdy požádat o individuální dotaci?
- Kdykoliv během daného kalendářního roku.
S čím musíte u individuálních dotací počítat?
- Finanční prostředky na individuální dotace jsou omezené.
- Výše finanční podpory úspěšných projektů není závratná, zpravidla se jedná o nižší podporu než v programových dotacích.
- Na poskytnutí dotace není právní nárok.
Zákonná úprava
Zastupitelstvu městské části je vyhrazeno dle ustanovení § 89 odst. 2, písm. b) zákona č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, v platném znění, rozhodovat o poskytování dotací a návratných finančních výpomocí nad 250 000 Kč v jednotlivém případě fyzickým nebo právnickým osobám a uzavření veřejnoprávních smluv o jejich poskytnutí.
Rada městské části rozhoduje dle ustanovení § 94 odst. 3 zákona č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, v platném znění, v záležitostech patřících do samostatné působnosti městské části, pokud nejsou zákonem vyhrazeny zastupitelstvu městské části nebo pokud si je zastupitelstvo městské části nevyhradí.
TYPY DOTACÍ
§ 10a odst. 2 zákona č. 250/2000 Sb. stanoví tři možné typy dotací a NFV poskytovaných z územních rozpočtů, a to na účel:
a) určený poskytovatelem v programu (viz § 10c) – „programová“ dotace,
b) určený žadatelem v žádosti o poskytnutí dotace – „individuální“ dotace,
c) stanovený zvláštním právním předpisem.
Jedná se o typ dotace, která byla dříve nazývána grantem. Jedná se o dotace na předem stanovený účel – téma, dotační období, termín pro podání přihlášek, podmínky výběrového řízení.
§ 10c
(1) Poskytovatel zveřejní program na své úřední desce způsobem umožňujícím dálkový přístup nejpozději 30 dnů před počátkem lhůty podle odstavce 2 písm. f). Poskytovatel, kterým je svazek obcí, zveřejní program na úředních deskách členských obcí způsobem umožňujícím dálkový přístup nejpozději 30 dnů před počátkem lhůty podle odstavce 2 písm. f). Program se zveřejňuje nejméně po dobu 90 dnů ode dne zveřejnění.
(2) Program obsahuje alespoň:
a) účel, na který mohou být peněžní prostředky poskytnuty,
b) důvody podpory stanoveného účelu,
c) předpokládaný celkový objem peněžních prostředků vyčleněných v rozpočtu na podporu stanoveného účelu,
d) maximální výši dotace nebo návratné finanční výpomoci v jednotlivém případě, nebo kritéria pro stanovení výše dotace,
e) okruh způsobilých žadatelů,
f) lhůtu pro podání žádosti,
g) kritéria pro hodnocení žádosti,
h) lhůtu pro rozhodnutí o žádosti,
i) podmínky pro poskytnutí dotace nebo návratné finanční výpomoci,
j) vzor žádosti, případně obsah jejích příloh.
Jedná se o typ dotace, která byla dříve nazývána finančním příspěvkem.
Individuální dotace řeší konkrétní potřebu konkrétního subjektu – žadatele. Účel dotace určuje žadatel tím, že jej uvede ve své žádosti o poskytnutí dotace. O takovou dotaci lze žádat v průběhu celého roku na základě situace, v níž se žadatel právě ocitl.
Právní předpisy
- zákon č. 131/2000 Sb. o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů
- zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů,
- zákon č. 320/2001Sb. o finanční kontrole a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů
- zákon č. 500/2004 Sb. správní řád, ve znění pozdějších předpisů.