Parkovací oprávnění umožňuje občanům Prahy 7 (rezidentům), podnikajícím firmám a živnostníkům (abonentům) parkovat v Zóně placeného stání (ZPS) za paušální částku neomezeně dlouho. Vydáním parkovacího oprávnění nevzniká jejich držitelům nárok na parkovací místo. 

Na základě usnesení Rady hlavního města Prahy ze dne 16. 12. 2024 byla prodloužena možnost bezplatného parkování pro elektromobily v zónách placeného stání až do 30. června 2025. Více zde.


Mapa parkovacích stání a parkovacích zón ke stažení


JAK PARKOVACÍ OPRÁVNĚNÍ ZÍSKAT?

Metodika pro výdej parkovacích oprávnění pro veřejnost     

Na vydání parkovacího oprávnění má nárok každý, kdo prokáže:

  • vztah k městské části Praha 7 (trvalý pobyt u občanů ČR, EU a ostatních zemí, případně přechodný pobyt u cizinců, vlastnictví nemovitosti, sídlo nebo provozovna firmy/OSVČ
  • vztah k užívanému vozu (vlastnictví, leasing, úvěr, funkční požitek od zaměstnavatele apod.)
  • zaplacení stanovené ceny za užívání komunikací vymezených nařízením pro stání silničního motorového vozidla

Žádost lze podat elektronicky


PŘEHLED POTŘEBNÝCH DOKLADŮ PRO VÝDEJ PARKOVACÍHO OPRÁVNĚNÍ


CENÍKY


Ukončení parkovacího oprávnění – na žádost ukončíme parkovací oprávnění. K žádosti se předkládá občanský průkaz a vyplněná žádost „žádost o ukončení parkovacího oprávnění“. V případě vyřízení této záležitosti zmocněncem se požaduje plná moc s úředně ověřeným podpisem. Žádost lze podat osobně na jednom z našich klientských pracovišť nebo zaslat elektronicky do DS r44b2x7. Vrácení poměrné částky za celé neodparkované měsíce ponížená o manipulační poplatek 100,- Kč se vrací převodem na běžný účet dle sdělení žadatele nebo osobně v hotovosti na jednom z klientských pracovišť.

Dočasná změna (vozidlo mám v servisu) – v klientské zóně si můžete sami bez poplatku nastavit tzv. dočasnou změnu. Při zakoupeném ročním oprávnění máte k dispozici 16 dní, u pololetního 8 dní a u čtvrtletního 4 dny. Pokud tento limit přečerpáte, již vám dočasná změna nepůjde nastavit a je nutné se pro její prodloužení dostavit osobně na jedno z našich klientských pracovišť, kde doložíte zakázkový list ze servisu (potvrzení, že převzali Vaše vozidlo do opravy) a osvědčení o registraci vozidla k zapůjčenému vozu. Na počkání Vám vystavíme dočasnou změnu oprávnění po dobu max. 3 měsíců (nastavení dočasné doby je závislé na informacích ze zakázkového listu) za manipulační poplatek 100,- Kč. U dočasné změny se nastavuje počátek platnosti dle zvoleného data a času, časový interval je po 15 min.

V minulosti jsem nic nedokládal, nyní to požadujete – proč? – výdej parkovacích oprávnění se provádí v souladu s ustanovením § 23 zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, a také v souladu s Metodikou výdeje dlouhodobých parkovacích oprávnění pro zóny placeného stání v hl. m. Praze, která je základní metodickou směrnicí pro městské části hlavního města Prahy. Doklady k parkovacímu oprávnění, které dokládají vztah k naší městské části a právní vztah k vozidlu, jsou požadovány ke každému vydanému parkovacímu oprávnění a nerozlišuje se, zda jde o tzv. prodloužení stávajícího nebo podání nového. Kontrolu dokladů, na základě kterého se parkovací oprávnění vydává, provádí referentky na výdejně. Skartační doba dokumentů je 3 roky, tudíž nelze zpětně dohledávat potřebné dokumenty. Dokládací povinnost je na straně žadatele o parkovací oprávnění.

Co musí obsahovat nájemní smlouva? Nájemní smlouva musí obsahovat veškeré zákonné náležitosti. Mezi tyto náležitosti patří identifikace smluvních stran (včetně informace, kdo právnickou osobu zastupuje), předmět nájmu, doba nájmu, cena nájmu a podpisy obou smluvních stran.

Je mi 65 + a mám pronajaté vozidlo – u žadatelů 65+ se k vydání parkovacího oprávnění na vozidlo, které mají pronajaté nebo vypůjčené dokládá i platný řidičský průkaz a zdravotní způsobilost k řízení motorových vozidel.

Zaplatil jsem 2x za parkovací oprávnění – stačí poslat e-mail jedné z referentek oddělení služeb občanům, do kterého uvedete, že žádáte o vrácení duplicitní platby na číslo účtu: … u banky: a variabilní symbol, pod kterým byla platba zaplacena. Po připsání platby (platba převodem nebo QR kódem se zpracovává až 5 pracovních dní) Vám budou peníze zaslány zpět na zvolený účet.

Kdy si můžu o prodloužení parkovacího oprávnění požádat? – o prodloužení si můžete požádat prostřednictvím klientské zóny max. 30 dní před koncem platnosti, osobně na klientském pracoviště lze prodloužení 60 dní před koncem platnosti.

Držitel parkovacího oprávnění zemřel – parkovací oprávnění se vystavuje na potencionálního dědice, který je také rezidentem Prahy 7. K žádosti se dokládá úmrtní list, velký technický průkaz vozidla, případně osvědčení o registraci vozidla (platí pro vozidla přihlášená po 1. 1. 2024) a potvrzení od notáře o probíhajícím dědickém řízení.

Změna pobytu v rámci Prahy – parkovací oprávnění je vydávané v rámci přenesené působnosti, tzn., že nemůžeme zasahovat do již vydaných oprávnění pro jinou parkovací oblast. Pokud měníte bydliště v rámci Prahy a máte vydané parkovací oprávnění, je nutné nejprve ukončit parkovací oprávnění na příslušné výdejně, kde bylo vydáno a až poté si nechat vydat nové oprávnění na výdejně podle nového trvalého pobytu. Vrácení poměrné částky za celé neodparkované měsíce se poníží o manipulační poplatek 100,- Kč.  

Nesoulad údajů v technickém průkaze a dokladem totožnosti – každý vlastník motorového vozidla má zákonnou povinnost nahlásit změny (např. změna jména, příjmení, adresy, apod..) na registru vozidel a mít tak doklad totožnosti s doklady od vozidla v souladu. Referentky výdeje parkovacího oprávnění nemohou vydat parkovací oprávnění, pokud předkládané údaje neodpovídají skutečnému stavu. Je tedy nejen povinností, ale i v zájmu žadatele tyto údaje udržovat v souladu.

Virtuální adresa – pokud má žadatel místo pobytu/podnikání na této adrese musí k žádosti navíc doložit doklad, že se prokazatelně na této adrese zdržuje (např. nájemní smlouva, doklad o platbě energií na žadatele, doklad o platbě pevného telefonu/internetu na žadatele, apod.). Bez tohoto doložení nemůže být parkovací oprávnění vydáno.

placeholder

Vostárková Jana, Ing.

vedoucí oddělení
Informační centrum M. Horákové 2
tel. +420233376732
gsm. +420603707337
vostarkovaj@praha7.cz


FORMULÁŘE

Zóna placeného stání
Žádost pro vydání parkovacího oprávnění do ZPS pro osobu imobilní – bez trvalého pobytu v zóně 
Žádost o provozu na pozemních komunikacích pro vydání parkovacího oprávnění do ZPS pro osobu imobilní – bez trvalého pobytu v zóně s vlastním vozem

Žádost o výjimku pro vydání parkovacího oprávnění do ZPS pro osobu imobilní
Žádost o výjimku provozu na pozemních komunikacích pro vydání parkovacího oprávnění do ZPS pro osobu imobilní – trvalý pobyt v zóně
 
Prohlášení o základních údajích z technického průkazu vozidla
Formulář slouží k překladu technického průkazu vozu v případě, že vozidlo registrováno v zahraničí.
 
Čestné prohlášení vlastníka vozidla o jeho provozování za účelem podnikání
pro soukromé vozidlo (přihlášeno na RČ), se kterým se podniká
 
Čestné prohlášení SJM
vozidlo je ve společném jmění manželů
 
Čestné prohlášení o spoluvlastnictví vozidla pro účely vydání parkovacího oprávnění
použije se v případě registrovaného partnerství nebo při spoluvlastnictví vozu
 
Potvrzení o příjmu ze závislé činnosti
vozidlo je užíváno k soukromým a služebním účelům
 
Plná moc
 
Prohlášení zaměstnavatele
vozidlo je užíváno pouze pro služební účely
 
Žádost o ukončení parkovacího oprávnění