archivní článek, informace již nemusí být aktuální

Provázejí nás od útlého dětství. Leporela, pohádkové knížky, čtvrtky (a voskovky a vodovky), večerníčkovské čepice a pak první slovo napsané vlastní rukou – na papír. I když s nástupem počítačů, mobilů a e-knih se s papírem setkáváme méně a méně, milovníci papírových diářů, ručně psaných přání, klasických fotoalb nebo sešitů si svou nevinnou vášeň hýčkají a oceňují i lokální tvůrce. Podívejte se, jak se jim daří u nás na Sedmičce.



Putování za vůní papíru

Je vůně papíru návyková? Řada dospělých by přísahala, že návštěva papírnictví je lepší než zajít si na dort do cukrárny, a pochlubí se diářem vyzdobeným washi páskami, barvami a vlastnoručními kresbičkami. Podniků s papírenským zbožím je v naší čtvrti několik a jejich věhlas Sedmičku rozhodně přesahuje. Vezměme to chronologicky.

Manželé Blanka a Pavel Kulišťákovi založili grafické studio s vlastním tiskem a knihárnou Voala už před šestnácti lety. Na Letné mají dva ateliéry, jeden grafický a produkční v ulici Dobrovského, druhý nově otevřený tiskový a knihařský PrintLab pro veřejnost na rohu Milady Horákové. Zatímco Pavel je odborník přes tisk a technologie, Blanka je konceptuální knihařka, což jednoduše znamená, že výsledný výrobek je naprosto funkční i esteticky na výši.

V roce 2009 obhájila na UMPRUM diplomovou práci věnovanou konceptu nového českého papírnictví Kateřina Šachová a ještě téhož roku se svým manželem Filipem a kamarádkou Denisou Havrdovou založila podnik Papelote. Slovo ze španělštiny znamená mimo jiné i papírový odřezek a také díky Papelote si česká média začala více všímat témat udržitelnosti a řemesel. Cesta ke dvěma prodejnám na Sedmičce (na Miladě a v tržnici) je lemována řadou ocenění a půl milionem prodaných diářů a bloků.

Rok 2013 byl zlomový pro Markétu Jinochovou, která tvoří pod pseudonymem Myyna. Své rozkvetlé sešity s vlastnoručně namalovanými vzory nejdřív prodávala online, před třemi lety otevřela papírnictví Mankai Paper v Heřmance, kde zaplesají srdce těch, kteří chtějí mít své pracovní stoly něžné a krásně sladěné, od šanonů přes bločky až po tužky.

Už devátým rokem můžete psát do diářů z Reformátu, který se hrdě označuje jako „papírnictví z druhé ruky“ – více než 80 % použitého materiálu tu totiž tvoří odpad. Práci s papírem si v Reformátu rovněž můžete vyzkoušet – ať už potřebujete sešít brožury, nařezat atypické formáty, udělat zlatou ražbu na kuchařku rodinných receptů, nebo se chcete naučit základy knihařského řemesla, k dispozici je vám sdílená dílna v ulici U Studánky.

Píše se rok 2014 a také obalový designér Michal Koubský s kamarádem ze základní školy Jaromírem Koubkem zakládají Papírnu. Nejdříve sídlili na Letné, od loňského roku za nimi zavítejte do pátého patra Drutěvy v Holešovicích, kde si sešity, zápisníky nebo přání můžete přizpůsobit zejména dřevěnými razítky nebo rozvinout své písmomalířské dovednosti pod vedením Dana Plaveckého.

Zástupcům těchto pěti značek jsme položili stejné otázky. V čem jsou si podobné, čím se vymykají? To už necháme na vašem posouzení, jedno je ale jisté: vaše kreativita má s jejich výrobky zelenou!

1. Co vás na papíru tak lákalo, že se stal hlavním předmětem vašeho podnikání?

2. Čím se odlišujete od jiných firem s podobným zaměřením?

3. Který výrobek nebo výrobní postup je „vlajková loď“ vaší značky?

4. Papír je papír, ale bez které mobilní aplikace si nedokážete představit den?

                                                                                                                                    

Blanka Kulišťáková (Voala): Dokonalé řemeslo a motiv kruhu

1. Jsem z rodiny sběratelů umění a tiskařů. Na střední škole jsem studovala vědeckou ilustraci, ale rychle mi došlo, že potřebuji více než jen kresbu. Začalo mně bavit hledat formu pro zobrazení příběhu pomocí listování a sekvenčnosti knihy. Tak jsem na vysoké v Brně studovala konceptuální knihařinu na FaVU u doc. J. H. Kocmana. Byl to unikátní ateliér, naprosto se odlišoval od všeho, co bylo jako knihařské studium dostupné nejen v Česku, ale i ve střední Evropě. První byl totiž obsah a příběh, až na něj navazovala forma – všude jinde je to bohužel stále naopak. Byli jsme i velmi přísně vedení k řemeslu a technologii, celý první ročník jsme se učili jen o lepidlech a lepení materiálů, aby se nic nekroutilo a nezlobilo to. Není nic horšího než kniha nebo zápisník, co táhne jiným směrem a v ruce se vzpírá…

2. Jsme grafické studio s vlastním tiskem a knihárnou – ne papírnictví. Děláme věci stoprocentně na zakázku, od grafických návrhů třeba logotypů, firemních identit, koncepcí výstav až po tisk a papírenskou produkci. Produkujeme věci od jednoho kusu po několik tisíc. Knihaříme s důrazem na kvalitu v tisku i knihařských detailech, proto máme vlastní tiskové stroje i zaběhnuté tiskaře. Pro vlastní potřebu děláme limitované papírenské řady zápisníků, diářů, sešitů, bloků a tužek. Spolu s manželem Pavlem máme také pět dětí. Náš život nestojí jen na pracovních úspěších, ale záleží nám na jeho kvalitě a hodnotách.

3. Napadne mne kvalitní šitá vazba voala-open, polomáčené černobílé tužky a motiv kruhu. Na diáři je ikonický zlatý měsíc na černém papíru nebo modrý akvarelový Moon, podobný mlze nad vodní hladinou. Základním znakem naší papírenské výroby je minimalismus a nekonečným tématem černo-černý blok, zápisník, diář. V blocích a uvnitř sešitů používáme kvalitní papír nejen od Munkenu. Obálky inovujeme použitím materiálů, jako je pratelný papír, tyvek či knihařská ekokůže. Pracujeme s respektem k přírodě a ruční práci.

4. Nejraději máme hudební aplikaci Spotify a dobré kafe, to celému našemu týmu zpříjemňuje dny. Bez čeho se ale opravdu neobejdeme, je interní voala app, kterou jsme si vyvinuli během covidu. Nahradila několik office managerů, všechny časové plánovače i fakturační software. Od ledna 2022 jsme s její pomocí odbavili 1865 klientů. Je to velká paměť studia. A když najdeme chvilku, doplňujeme instagram.

→ www.voala.cz


Denisa Havrdová a Kateřina Šachová (Papelote): Přistupovat k životu tvořivě

1. Kateřina: Fascinuje mě fyzická podstata papíru, je to materiál, kterého se můžeme dotýkat. To je podle mne, zvlášť v dnešním digitálním světě, velmi důležitá kvalita. Také je mi sympatická jeho dostupnost. Není to luxusní materiál a téměř každý si ho může v nějaké formě dovolit. A navíc nabízí nekonečné možnosti, je jen na nás, v co ho proměníme.

2. Kateřina: Z mého pohledu hlavně tím, že nám jde primárně o téma, a ne o produkty. Snažíme se otevírat téma široké kreativity a její role v našich každodenních životech a inspirovat druhé k tomu, jak přistupovat k životu tvořivě. Naše produkty jsou pak takové nástroje – pomocníci, kteří nám v tom mohou posloužit.

Denisa: Lišíme se v estetice, jednoduchosti, hravosti a velkém důrazu na udržitelnost. Naše produkty jsou sice vizuálně silné, ale zároveň zanechávají prostor pro dotvoření. Klademe také velký důraz na materiály, lokální výrobu i rukodělnost.

3. Denisa: Typickým produktem je blok Spiral A5 s gumičkou na tužky, který je v podstatě od začátku nezměněný. Gumičku máme chráněnou průmyslovým vzorem i ochrannou známkou nejen v Česku, ale i ve světě. Je pro nás signifikantní a od samého začátku nás hezky vystihuje. Jedná se o takový nenápadný, ale praktický, multifunkční doplněk, který vám ulehčí den, udrží bloky a zápisníky zavřené a nemusíte hledat tužky po taškách.

4. Denisa: Papelote je papírnictví pro 21. století a k němu digitální nástroje patří. Papír vnímáme jako důležitý doplněk k našim počítačům a telefonům. Pro práci v týmu používáme hodně sdílené Google kalendáře a na projektové řízení Asanu. Ale to do listy (seznamy úkolů, pozn. red.) si píšu ručně. Díky tomu si odpočinu od obrazovky, na chvíli se zastavím a jsem schopná si den lépe promyslet a určit priority.

Kateřina: Já si den bez mobilních aplikací představit dokážu a představa je to krásná. Ale když to jinak nejde, tak hlavně Google kalendář, fotky a WhatsApp. A vlastně i poznámky v mobilu, když není papír zrovna po ruce.

→ www.papelote.cz

                                                                                         


Markéta Jinochová (Mankai Paper): Papír je úžasně flexibilní materiál

1. Asi tím, že maluji, mám k papíru velmi blízko odjakživa a k tomu jsem hodně praktický člověk, takže mi připadalo naprosto přirozené využít svoje ilustrace tímhle směrem a postupně se dopracovat k papírnictví. Papír je úžasně flexibilní materiál, baví mě jeho barvy a struktury, zároveň je relativně lehce dostupný a dá se s ním vymyslet mnoho krásných věcí.

2. Jsme jedna z mála značek, kde najdete plnobarevné kvalitní potisky na všech výrobcích a ještě navíc tyto potisky tvoří ucelené kolekce, takže když si zamilujete jeden konkrétní vzor, můžete si koupit šanon, sešit, zápisník, pořadač, desky atd. ve stejném designu. A jsem to výhradně já, kdo pro naše produkty maluje. Další věc je, že se držíme stále jako malá a nezávislá značka, nikdo nás nevlastní, na všechno si Mankai Paper vydělá samo. Většinu produkce stále držíme na území České republiky, i když to není lehké, hlavně co se týče finanční stránky, proto naprosto chápu firmy, které svoje zboží vyrábějí mimo Evropu, protože je to snadnější a levnější.

3. Nemáme konkrétní výrobek, ale vzor. Naše vlajková loď je potisk s názvem Od soumraku do úsvitu, je to náš nejstarší a zároveň u zákazníků nejoblíbenější vzor. Vznikl na jaře 2017 a těší se stále velké oblibě. Zároveň je to potisk, který značku vystřelil do „seriózního podnikání“ se vším všudy. Dalším charakteristickým znakem Mankai Paper je to, že naše potisky jsou ručně malované, takže cesta k výslednému digitálnímu zpracování je o to složitější. Ale nechci na tom nic měnit, malovat na iPadu mě prostě nebaví a víc si užívám počítačovou postprodukci ruční práce. Je to piplačka, ale se zajímavým výsledkem.

4. Naprosto nemožná bych byla bez Instagramu a obecně sociálních sítí, které jsou hlavním zdrojem naší obživy. Je tam ale i mnoho inspirativního, spousta skvělých tvůrců a navíc jsem tam v přímém kontaktu se zákazníky a to je velmi zábavné a motivující. I když máme krásnou kamennou prodejnu a bezva zákazníky na Letné, potřebuji komunikovat i s mimopražskými a k tomu jsou sociální sítě ideální. 

→ www.mankaipaper.cz


Tomáš Brychta (Reformát): Upcyklace a udržitelnost jsou naším životním motem

1. Sympatie k papíru patřily k našim životům a práci dlouhodobě, hlavní zlom ale nastal z vnitřní potřeby něco změnit, něco posunout dále – a to primárně přístup k tomuto zdroji, tedy papíru. Jako grafické designéry nás papír obklopuje denně, bohužel i z té negativní stránky věci – ve formě zbytků, odřezků, špatně nařezaných archů, nepovedených či již nepoužitelných tiskovin aj. Ohromuje nás nepřeberné množství typů papíru, jeho struktura, vůně, barva a také široká škála možností, jak s ním lze kreativně pracovat. A tak kombinací těchto aspektů vznikla myšlenka vytvářet produkty z odpadových materiálů.

2. Naše čtyři pilíře značky jsou všeříkající – upcyklujeme udržitelně, vše vyrábíme ručně v Česku, více než devět let jsme na trhu a tvoříme komunitu. V současné chvíli jsme schopni zpracovávat vše papírové, kůži, tyvek, látky, bannery či dřevo. Jsme ale otevřeni i jiným, neobyčejným materiálům. K samotné práci pak přistupujeme jako produktoví designéři – nejde tedy jen o zpracování materiálu, ale také o vizuální a funkční podobu. Pokud se nám dostane do ruky materiál, který již hodnotově nejde použít primárně, tak jej rozmixujeme a vyrobíme z něj ruční papír. V rámci Prahy 7 můžeme zmínit například spolupráci s kinem Bio Oko či s Centrem DOX, pro které jsme právě zpracovali jejich nevyužité tiskoviny do nových produktů.

3. V posledních letech se zaměřujeme nejen na výrobu produktů z odpadových materiálů, ale také na výrobu předmětů, které zamezují vzniku dalších odpadů – máme zero waste (nulový odpad, pozn. red.) kolekci, která nám pomáhá v každodenním životě snižovat odpadovou stopu – pomocí pratelných odpadových pytlů, potravinových sáčků aj. Vlajkovou lodí je pro nás každý materiál, který se k nám dostane z různých zdrojů.

4. V současné chvíli si asi nedokážeme představit den bez aplikací na sociální sítě – díky nim můžeme širokému spektru našich sledujících zprostředkovat náš proces výroby a upcyklaci, inspirovat tak případně další lidi pro udržitelný životní styl… A také nám sítě pomáhají v budování komunity nad rámec sdílené dílny.

→ www.reformat.cz


Michal Koubský (Papírna): Akcent na vlastní šetrnou výrobu

1. Nejvíc asi barvy, materiály a možnost podívat se za obzor toho, jak věci fungují. Znáte tu knihu Už vím proč? Tou to asi začalo. Hned za tím je určitá kompetence, kterou mi připravil život a studium, co nikdy nekončí. Osamostatnění a hra. Nezávislost. Svoboda. A zodpovědný přístup ke všem vztahům, které papír a práce s ním vytváří a spojuje.

2. Spolupracujeme s konkurencí. Svou práci a sami sebe nebereme tolik vážně. O chybách, které děláme, mluvíme a většina našeho marketingu je založená na radosti, kterou můžeme pomoci zprostředkovat všem, kdo mají chuť se na projektu Papírna podílet. Svojí návštěvou, slovem, prací nebo nákupem.

3. Je to asi kombinace no-brand přístupu (vlastní značka je upozaděná, pozn. red.) s akcentem na vlastní šetrnou výrobu a minimalistické pojetí designu všeho, co vyrábíme. Pro prostor, kterým si lidé přímo v obchodě mohou produkty od Papírny výtvarně přizpůsobit, razítky zejména. Na razítkování je skvělé, že tu nejde nic pokazit. Ať je to přání k narozeninám, nebo dárek v podobě parádně červeného sešitu s natištěným srdcem, vždy se do toho opřete a vlastně tak trochu otisknete i vy. Postupně nám obrázky přibývají, a tak rozšiřujeme sbírku metafor a motivů, které v našem e-shopu můžete najít. Autorská kolekce originálních ilustrací od Tatiany Karpové odkazuje svou estetikou k technické literatuře českého přírodovědce Presla nebo encyklopedickému stylu dřevorytů a tisku z výšky obecně. A také razítka s typografickými hesly, která připravujeme ve spolupráci s  písmomalířem Danem Plaveckým.

4. Kromě pracovních aplikací v rámci správy sítí a také rodiny produktivních aplikací od Googlu je to určitě apka Spotify.

Playlisty mám plné klasického klavíru a soundtracků (aktuálně filmy Athena a Sunshine). Při práci a ve studiu mi k soustředění velmi pomáhá hudba Nilse Frahma, Nymana, Glasse, Góreckého, Agnes Obel nebo Hanii Rani. A při cestách si často broukám texty v melodiích kapely Květy. Živé koncerty a vaření je něco, u čeho si vždy spolehlivě odpočinu a zrelaxuji mnohem víc než u jakékoliv relaxační aplikace. A to je důležité. Hledat a nacházet si to, co vám funguje.

→ www.papirna.cz

                                                                                                                                 


FENOMÉN WASHI PÁSEK

Washi pásky (voši pásky) jsou samolepicí dekorační pásky. Ač vycházejí z dlouhé tradice výroby japonského papíru, světlo světa poprvé spatřily v roce 2006. Vyrábějí se v různých šířkách z rýžového papíru nebo jiných přírodních vláken, například bambusu, pšenice nebo konopí. Lze je stříhat, snadno trhat, popisovat a lepit na různé povrchy, na rozdíl od běžné lepicí pásky se lehce odlepují a nezanechávají po sobě zbytky lepidla. A navíc zdobí – motivy geometrickými, květinovými, puntíky nebo třeba liškou z Malého prince. Staly se oblíbeným doplňkem milovníků diářů a fotoalb.


PAPÍR FEST

V sobotu 12. listopadu proběhne v karlínské restauraci Spojka papírenský pop-up více než 40 lokálních značek. Můžete nejen nakupovat, ale také se potkat
s tvůrci i dalšími milovníky papíru.

→ www.papirfest.cz


TISKÁRENSKÉ PODNIKY NA SEDMIČCE

Polygrafický průmysl má v Praze 7 dlouhou a silnou tradici. V prvních letech 20. století vyrostla na rohu ulic Františka Křížka (tehdy Vinařské) a Kostelní budova „grafického závodu uměleckého Schulz“. Později přešel objekt i vybavení do majetku společnosti Kartografia. Nedaleko odsud – v Dobrovského ulici – vznikl na počátku dvacátých let minulého století objekt Průmyslové tiskárny. Firma produkovala bibliografická díla stejně jako kvalitní umělecké i vědecké publikace. Po znárodnění byla včleněna do národního podniku Polygrafia. Provoz zde skončil v polovině devadesátých let, kdy objekt převzal vydavatelský dům; dnes zde sídlí Úřad práce. Na území naší městské části fungovaly ale i menší tiskárenské podniky: před první světovou válkou postavila společnost Kaprner a syn tiskárnu v ulici Za Viaduktem; později zde působila společnost Knihtisk. V Čechově ulici tisklo knihy z vlastní produkce vydavatelství dobrodružné literatury Zmatlík a Palička. Tradici tiskařství v Praze 7 dodnes drží podnik Poštovní tiskárna cenin. Společnost se sídlem na Ortenově náměstí se, jak již název napovídá, specializuje na tisk poštovních známek a dalších cenin.

(Historické ohlédnutí sepsal S. J. Václavovic)


ZA TISKEM DO MUZEA

Klíč k heliogravuře nebo Senefelderova litografie? Zní to jako zaklínadlo? Vezměte děti do Národního technického muzea a v dílně v expozici Tiskařství si společně vyzkoušejte, co se za jednotlivými polygrafickými metodami skrývá. Nechybí ani ukázka Gutenbergova knihtisku, prohlédnout si můžete knihtiskový ruční lis z pražské Jezuitské tiskárny z přelomu 17. a 18. století a další dobové tiskařské a sázecí stroje.

→ www.ntm.cz