Mezinárodní průlet aliančních letounů Allied Defender 2024 nad Prahou má symbolicky připomenout naše členství v NATO. „Každý stát je odpovědný za střežení svého vzdušného prostoru, ale v rámci Aliance tuto odpovědnost sdílíme. Často si vzájemně vypomáháme a někdy dokonce tuto schopnost zastupujeme,“ komentuje přelet velitel vzdušných sil generálmajor Petr Čepelka.
Smyslem průletu je symbolicky připomenout čtvrtstoletí úspěšné spolupráce mezi českým s německým letectvem na společné ostraze vzdušného prostoru v podobě integrovaného systému protivzdušné a protiraketové obrany států Severoatlantické aliance (NATINAMDS), který je jedním z hlavních úkolů a příspěvků České republiky do kolektivní obrany Aliance. Velitelství systému NATINAMDS pro severní Evropu je v německém Uedemu. České letectvo se stalo jeho aktivní součástí hned dnem vstupu České republiky do NATO 12. března 1999.
Nad Karlovým mostem v 10.30
Průlet letounů má hned několik poprvé. Poprvé se tyto letouny potkají v takto společně utvořených formacích. Poprvé to bude i pro pilota kapitána Ondřeje Španka, display pilota z čáslavské základny, který celou skupinu povede.
Skupina letounů se seřadí v pracovním prostoru (LKTRA77) nad jižními Čechami, který v 10.20 hodin opustí směrem na sever, kde bude následně k vidění nad místy Orlík v 10.21 hodin, Slapy-Měřín v 10.26 hodin a na jižním okraji Prahy se objeví okolo 10.28 hodin. Letouny pak přeletí nad Karlovým mostem, nad kterým proletí první formace tří letounů v 10.30 hodin ve výšce přibližně 200 metrů nad terénem. Druhá formace tří letounů proletí do minuty poté.
„Pro stanovení výšky pro průlet nad Prahou jsme museli vzít v potaz terénní členitost Prahy a rovněž hlukovou zátěž. Proto nevyužíváme minimální povolenou výšku, ale volíme takovou, aby byl průlet bezpečný, ale zároveň atraktivní,“ vysvětlil podplukovník Michal Daněk z velitelství vzdušných sil, který měl na starosti navigační přípravu průletu a koordinaci s německými piloty.
Po průletu nad Prahou obě formace zatočí směr východ a po koordinaci s vojenskými řídícími z letiště Praha-Kbely se vrátí na domovské základny s výjimkou německého A-400MS, který přistane na letišti Václava Havla. Skupinu letounů bude možné sledovat v aplikaci ADS-B PLANE TRACKER.
Více na stránkách Armády ČR.