Modernizace trati Praha–Kladno s připojením Letiště Václava Havla je prioritní dopravní stavbou české vlády a jedním z nejrozsáhlejších připravovaných infrastrukturních projektů v ČR.
Dne 12. 1. 2023 byly zahájeny práce na úseku Praha-Bubny – Praha-Výstaviště. Více informací najdete ZDE.
Plánovaný vývoj stavby a související omezení
Cílem investice je napojit Letiště Václava Havla na železnici a modernizovat stávající jednokolejnou trať mezi Prahou a Kladnem, největší středočeskou aglomerací s nejvyšším počtem dojíždějících. Praha se tak zařadí mezi desítky evropských velkoměst s přímým napojením mezinárodního letiště na železnici.
Na Letiště Václava Havla povede nově vybudovaná odbočka ze stanice Praha-Ruzyně. Železniční infrastruktura se rozšíří o šest nových zastávek a v Praze nabídne přímé přestupy na všechny linky metra. Modernizovaná trať bude v celém úseku dvoukolejná a elektrifikovaná. Ve špičce tak bude možné cestovat vlakem mezi centrem Prahy, Kladnem a letištěm každých 10 minut. Traťová rychlost dosáhne v Praze až 120 km/h a mimo Prahu až 160 km/h. Součástí projektu je modernizace všech stávajících železničních stanic a zastávek.
Dne 31. října 2022 se na radnici Prahy 7 uskutečnila prezentace a veřejná diskuze k projektu rychlodráhy Praha – letiště Václava Havla – Kladno. Záznam z tohoto setkání najdete na youtubovém kanálu Prahy 7.
Dne 19. února 2024 proběhlo setkání nad návrhem koncepční studie okolí estakády u Výstaviště. Více ZDE.
Městská část Praha 7 dlouhodobě usiluje o zlepšení kvality veřejných prostranství a efektivní koordinaci probíhajících projektů. Z toho důvodu požádala usnesením Rady č. 0502/22-R ze dne 2.8.2022 hl. m. Praha o přípravu koncepce ulice Strojnická a souvisejících veřejných prostranství v návaznosti na realizaci železničního spojení Praha – Letiště Václava Havla – Kladno, projekt „Modernizace trati Praha Bubny (včetně) – Praha Výstaviště (včetně)“ realizovaný spol. Správa železnic, s. o. Na základě odmítnutí žádosti ze strany HMP pokračovala v přípravě území zadáním koncepční studie „OKOLÍ ESTAKÁDY U VÝSTAVIŠTĚ – koncepční studie“ společnosti dh architekti, s. r. o., na základě smlouvy dle usnesení č. 0595/23-R ze dne 10. 10. 2023. Její návrh neřeší podobu estakády ani komerčních podstaveb, cílem je navržení kvalitního městského prostoru v okolí dráhy mezi ulicemi U Výstaviště, Bubenská, Strojnická, Dukelských Hrdinů. Část železniční trati v úseku mezi ulicemi Dukelských hrdinů a Bubenská povede nově po estakádě, tím dojde k uvolnění plochy pod estakádou a v jejím bezprostředním okolí. Uvolněné pozemky mají potenciál k vytvoření kvalitního průchozího veřejného prostoru se vzrostlou zelení a občanskou vybaveností. Součástí zadání je také návrh vedení cyklotrasy A6, která je v koncepční studii řešena duálně v jižní i severní trase, vzhledem k podpoře variability a možnosti reagovat na aktuální vývoj a zkušenosti z užívání prostoru.
Dne 30. 1. 2024 dle usnesení Rady MČ Praha 7 č. 0056/24-R bylo uzavřeno memorandum o společném postupu ve vztahu k využití pozemků uvolněných po dokončení modernizace trati Praha-Bubny (včetně) – Praha-Výstaviště (včetně) mezi MČ Praha 7 a Správou železnic. Hlavními body je vymezení podstaveb v souladu s projednávanou koncepční studií a přimknutí stoky dešťové kanalizace z projektu Modernizace trati blíže k estakádě tak, aby nebyla v kolizi ani s uvažovanou výsadbou, ani nebyly poklopy umístěny v linii budoucí cyklotrasy. Koordinace zahrnuje také náhradní výsadby stromů stavby modernizace trati pro lokalitu Strojnická a Autobazar v celkovém počtu 37ks dle Závazného stanoviska orgánu ochrany přírody a krajiny ve věci kácení dřevin rostoucích mimo les ze dne 2. 1. 2019, č.j.: MČ P7 000723/2019/OŽP.
Studie ve fázi konceptu byla představena 30. 1. 2024 Radě a Komisím MČ Praha 7. Následně 31. 1. 2024 proběhl kulatý stůl, v rámci nějž byla koncepční studie představena hlavním aktérům v území, poté veřejné setkání s občany 19. 2. 2024.
Projekt „OKOLÍ ESTAKÁDY U VÝSTAVIŠTĚ – koncepční studie“ byl po zapracování veškerých připomínek odevzdán zpracovatelem a dne 10. 9. 2024 schválen radou MČ P7 Usnesením č. 0558/24-R . Požadováno je dopracování a doprojednání koncepční studie s tím, že materiálové provedení cyklotrasy A6 bude řešeno odlišným materiálem od ostatních povrchů, aby došlo k jasnému vizuálnímu odlišení a usnadnila se navigace cyklistům projíždějícím územím. Vedení společné stezky pro chodce a cyklisty bude v souladu se standardy aktivní mobility v Praze a bude, pokud možno, odděleno varovným pásem pro nevidomé. Další postup by měl být v souladu a koordinaci s navazujícími projekty a rozvojem území ve spolupráci se Správou železnic, s. o., HMP včetně organizací zřizovaných a založených hlavním městem Prahou a SIMPLY HOLEŠOVICE, a. s.
Díky podzemnímu vedení trati přes hustě zastavěné oblasti v Praze bude mít výstavba i provoz železnice minimální dopady na obyvatele a životní prostředí. Projekt naopak velmi prospěje rozvoji přilehlých oblastí – především Kladenska a městských částí Praha 6 a 7. Dopravní přínosy investice umocní vytvoření tisíců parkovacích míst na několika navazujících parkovištích P+R. Denní počet přepravených osob v úseku Praha-Ruzyně – Hostivice naroste ze stávajících 7 tisíc na 27 tisíc v roce 2030. K nim nově přibude dalších 21 tisíc cestujících z letiště a 11 tisíc z terminálu P+R z návazných autobusů v Dlouhé Míli.
Úseky
V současné době spojuje Prahu s největším středočeským městem Kladnem jednokolejná neelektrifikovaná trať, která nesplňuje požadavky na moderní kapacitní železniční dopravu. Modernizovaná trať z Masarykova nádraží do Kladna by měla být v celém úseku dvoukolejná a elektrifikovaná, ve špičce tak na ni bude možné vypravit až šest párů osobních a spěšných vlaků za hodinu.
Modernizace trati Praha-Bubny – Praha-Výstaviště
Aktuální stav
V lednu 2023 byla zahájena realizace. Více ZDE.
V září 2024 byla otevřena cesta pro pěší a cyklisty, která propojí Veletržní a Dělnickou. Více ZDE.
Popis stavby
Celá stavba zapadá do urbanistické studie Bubny-Zátory. Jedná se o modernizaci úseku Bubny – Výstaviště, který bude zdvoukolejněn a elektrifikován. Z velké části bude umístěn na mostní estakádě. Součástí stavby je modernizace železniční stanice Praha-Bubny, která se posune jižně směrem ke stanici metra Vltavská. V úseku vznikne nová železniční zastávka Praha-Výstaviště. Součástí stavby je též nová lávka s přístupem do Stromovky. Ke zvýšení bezpečnosti silniční i železniční dopravy přispěje zrušení přejezdu v Bubenské ulici.
Informační brožura Správy železnic je ke stažení ZDE
Přínosy
- ve stanici Praha-Bubny přímý přestup na metro linky C (stanice Vltavská) a tramvaj
- zlepšení dopravní obslužnosti území díky nové zastávce Praha-Výstaviště
- vedení trati po estakádě – odstranění bariéry pro nový rozvoj území
- subtilní přemostění ulice Dukelských hrdinů (zachování dominantního postavení Průmyslového paláce)
- nové propojení Veletržní a Dělnické ulice
- zvýšení bezpečnosti dopravy a zlepšení prostupnosti území
Hlavní součásti
- modernizace stávající železniční stanice Praha-Bubny (čtyřkolejná s jedním ostrovním a dvěma bočními nástupišti napojenými na níže položené vstupní vestibuly)
- připojení druhé koleje, modernizace a elektrifikace stávající jednokolejné trati v délce cca 1,3 km
- zřízení nové zastávky Praha-Výstaviště
- nahrazení železničních přejezdů mimoúrovňovými kříženími
Modernizace Praha-Výstaviště – Praha-Dejvice
Aktuální stav
Je dopracovaná dokumentace pro územní rozhodnutí a je požádáno o územní rozhodnutí.
Popis stavby
Celá stavba zapadá do urbanistické studie Hradčanská. Jedná se o modernizaci úseku Výstaviště – Dejvice, který bude zdvoukolejněn a elektrifikován. Povrchově povede pouze lokalitou Stromovky, následně vlaky vjedou do hloubeného tunelu a nové hloubené železniční stanice Praha-Dejvice. Ta bude napojena přímo na stanici metra Hradčanská. Stávající výpravní budova bude opuštěna. Součástí stavby je zrušení všech železničních přejezdů.
Přínosy
- přímý přestup na metro linky A ve stanici Praha-Dejvice
- zvýšení bezpečnosti dopravy a zlepšení prostupnosti území
- vznik zelené radiály (cesta pro pěší a cyklisty, klidová zóna)
- snížení hluku a vibrací z železniční dopravy
- zrušení železničních přejezdů
Hlavní součásti
- tunel v úseku Stromovka – Dejvice
- připojení druhé koleje, modernizace a elektrifikace stávající jednokolejné trati
- rozšíření stávajícího drážního tělesa tak, aby vyhovovalo dvoukolejnému profilu
- zahloubení stanice Praha-Dejvice
- nahrazení železničních přejezdů mimoúrovňovými kříženími
Další informace o projektu najdete na stránkách Správy železnic.
Zdroj: Správa železnic