Můj dodavatel energií končí – co mám dělat?
O dodávky elektřiny či plynu do vaší domácnosti se postará takzvaný dodavatel poslední instance (DPI). Nemusíte nikam volat, ani chodit, zástupci DPI vás budou kontaktovat sami. Pozor: u DPI můžete být maximálně 6 měsíců a jejich ceny mohou být vysoké. I proto je rozumné omezit odběr energií od DPI na co nejkratší dobu.
Jak postupovat dál?
Co nejdříve uzavřete standardní smlouvu o dodávce energií s jakýmkoliv dodavatelem (což může být i stejná společnost, která vás převzala jako DPI). Důkladně si prostudujte cenové nabídky a smluvní podmínky různých dodavatelů energií. Pro srovnání nabídek můžete využít kalkulátor Energetického regulačního úřadu na www.eru.cz. Pokud si nevíte rady, můžete svou situaci konzultovat na infolinkách jednotlivých dodavatelů energií, případně na infolince Ministerstva průmyslu a obchodu 1212.
Co když nemám na zaplacení nově vyměřené zálohy?
V první řadě se na řešení vaší situace zkuste dohodnout přímo s dodavatelem. Stát také spustil systém pro nouzové situace – o mimořádnou finanční pomoc si lze zažádat prostřednictvím Úřadu práce. Více informací na místní pobočce Úřadu práce, stránkách www.uradprace.cz, webu MPSV (Pomoc při růstu energií) nebo volejte call centrum ÚP na tel. 800 779 900.
Informace pro seniory od Energetického regulačního úřadu
- Leták MPO: Pomoc lidem, firmám i OSVČ v souvislosti s ukončením činnosti dodavatelů elektřiny a plynu
Pražská pobočka organizace Tichý světa nabízí pomoc osobám se sluchovým, kombinovaným postižením a také seniorům, kteří začínají sluch ztrácet. Ať se jedná o pomoc s přepisem energií nebo s čímkoliv jiným, konzultanti se klientů zdarma ujmou a v rámci sociální služby se jim budou věnovat. Více informací zde.