archivní článek, informace již nemusí být aktuální

Cyklistika se vrací do ulic a není se čemu divit. Jezdit na kole je levné, zdravé, často překvapivě rychlé a také ohleduplné k životnímu prostředí. Rostoucí nabídka bikesharingových služeb i zlepšující se infrastruktura pak dělají jízdu Prahou dostupnou skutečně všem. Jak je na tom aktuálně Sedmička, co chystá do budoucna a jak vlastně městem na kole jezdit?

Cyklostezky jsou častým a kontroverzním tématem. Na Sedmičce například někteří lidé kritizují cyklopruh ve Veletržní ulici nebo další místa, která se pro cyklisty stala v posledních letech přívětivějšími. Kritika, jež se často opírá o nedostatečné využití těchto opatření, přitom mnohdy není oprávněná. Městská cyklistika je rostoucí trend a každé takové řešení denně zajistí klidný průjezd tu stovkám, tu i vyšším tisícům lidí.

Covidový boom
Podíl cyklistické dopravy v Praze sice ve srovnání s řadou jiných měst není zrovna převratný, přesto zaznamenává významný nárůst, což je patrné na datech i v samotných ulicích. K popularitě bicyklu znatelně přispěla i koronavirová pandemie. Hodně lidí na kolo přesedlalo kvůli obavám z nákazy v hromadné dopravě a v době zavřených sportovišť se cyklistika stala jedním z mála dostupných sportů. Sehnat nové kolo byl loni na jaře docela oříšek a výrobci mají doteď problémy uspokojit rostoucí poptávku.

Kola se na krátkých vzdálenostech dobře uplatnila i u rozvážkových služeb, které začaly využívat zavřené restaurace. A balíčky s jídlem nejsou to jediné, co cyklodopravci převážejí. V pražských ulicích se pomalu, ale jistě začínají objevovat i cargokola. Zásadně k tomu přispělo první překladiště, které vzniklo v listopadu 2020 z iniciativy pražského magistrátu na Těšnově. Na nákladních kolech bylo odtud po Praze doručeno již přes 30 tisíc zásilek, jež by jinak musely rozvážet dodávky. Spokojenost s projektem je natolik vysoká, že už se připravuje druhé depo na Andělu.

Čím dál akutnějším důvodem, proč cyklistiku ve městech podporovat, je také kvalita ovzduší. Jen v Praze zemře na následky jeho znečištění ročně 561 lidí, přičemž 75–90 % škodlivých látek uvolňuje ve městě do vzduchu právě motorizovaná doprava. Jízda na kole je přitom nesrovnatelně šetrnější, oproti automobilové dopravě vyprodukuje až desetkrát méně emisí CO2.

Že je jakýkoliv pohyb včetně cyklistiky dobrý pro naše zdraví, asi není třeba připomínat. A kdo by přece jen váhal, může se začíst třeba do dánské studie z roku 2000 vedené Larsem Bo Andersenem na Kodaňské univerzitě. Po dobu 15 let výzkumníci sledovali více než 30 tisíc lidí různých věkových skupin a zkoumali souvislost mezi fyzickou aktivitou a úmrtností. Další výzkum prokázal až o 40 % nižší mortalitu u těch, kdo kolo využívali jako dopravní prostředek. A dlouhodobými zdravotními benefity to nekončí. Výzkum Stanfordovy univerzity vysledoval výrazné zlepšení kvality spánku u lidí, kteří v daný den strávili alespoň 20–30 minut aktivním pohybem. A studie vedená organizací YMCA zjistila, že lidé s pravidelnou dávkou pohybu jsou oproti těm neaktivním takřka o třetinu šťastnější.

Sečteno a podtrženo – popularita městské cyklistiky stoupá napříč evropskými městy a Praha není žádnou výjimkou. Zatímco před pandemií bylo v hlavním městě na kole vykonáno necelé 1,5 % všech cest, od zavedení restriktivních opatření byl zaznamenán průměrný meziroční nárůst o 40 % a v loňském červnu dokonce o 60 %.

Na tento trend reaguje i výstavba nové cykloinfrastruktury. Její vznik je pak dalším impulzem pro využívání kol ve městě. Jde o jev takzvané dopravní indukce, při které platí, že čím více prostoru určitému druhu dopravy poskytnete, tím více bude využíván.

Pohodlně a bezpečně
Zatímco v roce 2017 bylo v Praze na cykloopatření uvolněno 17 milionů Kč, za rok 2020 to bylo desetkrát tolik, tedy 170 milionů Kč. Pro rok 2021 jsou plánovány investice ve výši dokonce 370 milionů Kč. Patřit mezi ně bude třeba i cyklistické propojení pod Mánesovým mostem na Malé Straně.

Pozadu nezůstává ani Sedmička, kde cyklistických opatření za poslední roky výrazně přibylo – od desítek stojanů až po vyhrazené pruhy. Například série úprav zakončená v roce 2020 novým propojením Vrbenského ulice a Ortenova náměstí zajišťuje bezpečný průjezd po celé trase od Trojského mostu až k mostu Libeňskému. Pohyb po čtvrti ale cyklistům zpříjemňuje i řada starších opatření, jako jsou například úpravy křižovatky ulice Dukelských hrdinů s nábřežím Kpt. Jaroše nebo již zmíněný cyklopruh ve Veletržní ulici.

Chystají se i další novinky, například na pomezí Prahy 7 a 8 v ose Povltavské ulice, kudy vede páteřní cyklotrasa A2. Dnes zde cyklisté musí v jednom směru jet vyhrazeným cyklopruhem po frekventované silnici a ve směru opačném po úzkém chodníku plném překážek. Nově jim bude sloužit asfaltová cesta přímo podél řeky. Letos na podzim se také zahájí výstavba lávky, která propojí Holešovice se Štvanicí a Karlínem.

Pozadu přitom nezůstane ani druhý břeh. Část nové cyklotrasy vznikne v rámci nového parku U Vody. Snazší průjezdnosti celou čtvrtí pak pomohou chystané nové cykloobousměrky, tedy ulice, kde auta mohou projet pouze jedním směrem, ale cyklisté oběma. Pokračovat bude rovněž doplňování cyklostojanů, které jsou již nyní po Praze 7 hojně rozšířené. Nedávno se objevily například u Obchodního centra Stromovka a brzy by se jich ve větším měřítku měly dočkat také místní školy a školky.

Výhody sdílení
K projížďce městem na kole vybízejí i bicykly zaparkované v ulicích, které si můžete jednoduše vypůjčit. Možná se ptáte proč, když můžete jezdit na vlastním. Sdílená kola (tzv. bikesharing) ale mají několik zásadních výhod.

První je zcela zřejmá – k tomu, abyste se mohli dopravovat na kole, ho nemusíte vlastnit. Pořízení kola může být poměrně drahá záležitost, a pokud si nejste jisti, že se do městské cyklistiky chcete vrhnout, bikesharing je skvělý způsob, jak si ji osahat. A stejně tak se sdílené kolo vyplatí, pokud se v sedle po městě pohybujete jen jednou za čas. Využít bikesharing můžete i jako příležitost vydat se dále, než kdybyste šli pěšky. Chodíte stále do těch samých restaurací? Na kole za stejný čas dojedete o pořádný kus dál a můžete objevit nové podniky, aniž by vás to stálo nějaké úsilí navíc.

Také například nemusíte řešit uskladnění kola doma ani pořizovat drahé zámky a bát se o své kolo při každém parkování venku. Počet odcizených kol v poslední době výrazně vzrostl, možná i v reakci na obrovský převis poptávky nad nabídkou. Dříve bezpečné parkování kol na chodbách či ve sklepech je tak najednou velmi rizikové. Vzít si kolo do bytu je sice sázka na jistotu, ale ne vždy jde o úplně praktické řešení. Takové starosti u sdílených kol zcela odpadají.

Sdílené kolo je také šikovné v situacích, kdy se vám z různých důvodů nehodí na kole absolvovat zpáteční cestu. Pokud návrat plánujete v pozdních hodinách nebo s jistou mírou společenské únavy, sdílené kolo jednoduše necháte, kde jste ho zaparkovali, a pro cestu domů zvolíte jiný způsob dopravy.

Sdílená kola se navíc skvěle doplňují s metrem, tramvajemi nebo městskou železnicí. Jejich vhodná kombinace je pak nezřídka tím nejrychlejším a nejpohodlnějším způsobem přepravy. Užitečný vyhledávač aplikace Na kole Prahou už takové trasy dokáže i vyhledávat a nabídne vám je jako jednu z možností. Na trasách do pěti kilometrů, což je rozsah pokrývající většinu cest vykonaných po městě, je kolo rychlejší nebo alespoň srovnatelně rychlé s hromadnou dopravou i automobily. Zásadně pomalejší pak cyklista často nebývá ani na dvojnásobné vzdálenosti, a to rozhodně nemusí být závodním jezdcem.

Páteř pražského bikesharingu tvoří po neúspěšných pokusech města soukromí poskytovatelé. Tím prvním, který zaznamenal větší úspěch, jsou dnes již ikonická Rekola. Původně lakovala narůžovo stará kola, dnes ale jejich flotilu tvoří na míru vyvinuté novostavby s přehazovačkou a relativně nově i elektronickými zámky. Pokud jste dosud jezdili pouze na sportovních kolech, tak vás svým komfortem příjemně překvapí.

Dalším velkým poskytovatelem je Nextbike. Jeho modrošedá kola mají na rozdíl od Rekol vždy pevně daná stanoviště a najdete je i v odlehlejších částech města. Nově také obměňují flotilu o kola s osmistupňovými přehazovačkami, které pomohou v překonávání náročných pražských stoupání.

Kdo by si s kopci vůbec nevěděl rady, může sáhnout po elektrokolech. Ta aktuálně v Praze nabízejí dvě společnosti – zelená kola provozuje Bolt, červená pak Lime. Společnost Lime poskytuje také notoricky známé elektrické koloběžky, které nedávno změnily barvu ze zelené na červenou.

Každý si tak může vybrat takový sdílený dopravní prostředek, který mu nejvíc vyhovuje. Navíc přirozená konkurence rozvoj těchto služeb urychluje a poskytovatelé neustále přicházejí s různými novinkami. Město se mezitím může soustředit na budování infrastruktury, která nakonec slouží všem, ať už se do ulic vydají na vlastním, nebo na sdíleném kole.

Překážející kola mizí rychle
Samozřejmě ani bikesharing se neobejde bez problémů, z nichž asi nejpalčivější je parkování. Špatně odstavená kola nebo koloběžky blokují chodníky, přechody nebo vchody budov. Jak městská část, tak i provozovatelé se však snaží s těmito nešvary bojovat.

Oba největší provozovatelé sdílených kol, tedy Rekola i Nextbike, po svých uživatelích správné parkování přímo vyžadují. Po nesprávném odstavení kola je nejprve upozorní a umožní jim zjednat nápravu, při opakování situace ale přicházejí na řadu finanční postihy nebo dokonce blokace účtu. A pořádek ve špatně odložených kolech pak vyrážejí sjednat samotní poskytovatelé. Upozornit je na neduhy můžete, i pokud nejste uživateli – stačí jim napsat na sociálních sítích nebo využít kontakty na webu.

A jak tedy kolo správně zaparkovat? Při ponechání na chodníku by mělo vždy zbýt minimálně 1,5 metru na průchod. Kolo nesmí být odstaveno na straně u budov, jež slouží jako vodicí linie pro nevidomé. Překážet by nemělo ani u přechodu nebo přečnívat do parkovacích pruhů.

Lhostejná k tomuto problému není ani městská část. Podle radního Prahy 7 pro dopravu Ondřeje Mirovského komunikuje radnice s poskytovateli prakticky na denní bázi. Jejím cílem je pak postupné ukončení nekontrolovaného odkládání a jasné vymezení ploch a míst pro parkování sdílených kol. Tomu se městská část snaží jít naproti vyznačováním takových míst i budováním cyklostojanů.

V případě cyklostojanů je ale potřeba apelovat na ohleduplnost uživatelů sdílených kol – ti by se měli snažit zabrat co nejméně místa a ponechat prostor i pro soukromá kola.

Ať už si vyberete kolo své, nebo to sdílené, je třeba se na něm také umět městem pohybovat. V boxech najdete tipy na bezpečnou jízdu a na cykloopravny i pár nápadů na výlet. Šťastnou cestu!


Kam z Prahy 7 vyrazit?

Rohanský ostrov
Skvělou destinací pro nenáročný výlet je oblast Rohanského ostrova, kde navíc až do srpna probíhá venkovní výstava. Ta vás zavede do řady zákoutí této poněkud zapomenuté lokality a představí vám její historii, kulturu i přírodní specifika. Expozice navíc počítá i s dětmi, pro které jsou zde připraveny hravé úkoly. Přímo skrz Rohanský ostrov vede páteřní cyklostezka A2, na kterou je možné se napojit hned několika způsoby. Dostat se na ni můžete přes Hlávkův most nebo přívozem HolKa, stejně tak na ni ale můžete pohodlně odbočit z Libeňského mostu. A pokud se vám zachce delší projížďky, překonejte řeku přes Trojský most a pak pokračujte po trase A2 přes Libeň až do cíle.

Exkurze do čističky
V roce 2019 proběhla v areálu Ústřední čističky odpadních vod výstavba nové vodní linky, kterou doprovodila i půlkilometrová cyklostezka. Ta vede prakticky přímo skrze areál a končí přibližně na úrovni zoologické zahrady. Je to originální způsob, jak si prohlédnout toto pro Prahu naprosto klíčové vodní dílo. Navíc cesta sem vede skrze Stromovku nebo podél Vltavy. Co víc si přát?

Výlet na celý den?
Rádi počítáte ujeté kilometry na desítky? Z Prahy 7 se po pohodlných cyklostezkách můžete vydat hned několika směry. Kromě obligátní cesty na sever či jih podél Vltavy můžete zkusit odbočit podél Rokytky, kudy dojedete až do pražských Kyjí. A pokud se vám zachce vyjet ještě dál, stačí východem Prahy projet do Horních Počernic, odkud vede pohodlná cyklostezka až k Labi do městečka Lázně Toušeň nedaleko Čelákovic.

JAK SI BEZPEČNĚ UŽÍT JÍZDU?

Buďte ohleduplní ke slabším. Na chodníku nejezděte, a když už ho musíte využít, kolo veďte vedle sebe. Na smíšených stezkách to zase nepřehánějte s rychlostí, před předjížděním zazvoňte a od chodců udržujte bezpečný odstup.

Snažte se nedělat nečekané manévry. Změnu směru jízdy vždy signalizujte nataženou paží s dostatečným předstihem.

Na kole vám to bude slušet, tak nezapomeňte být vidět! Kvalitní světlo vpředu i vzadu je základ i za šera, ve tmě pak zvolte světlejší oblečení nebo si na batoh či levou končetinu pověste reflexní pásku. Je to opravdu velký rozdíl.

Počítejte s tím, že i jiní lidé mohou občas udělat chybu. Například se vyhýbejte slepým úhlům u automobilů. Na semaforu zastavte buď před auty, nebo naopak za nimi, nikdy však ne vedle. Časem se naučíte mnohem lépe předvídat a jízda v provozu už pro vás bude brnkačka!

Pozor na zapomínání blinkrů. Tento řidičský nešvar je nebezpečný hlavně na křižovatkách nebo při vyjíždění z parkovacích míst.

Na kole se nemusíte lepit ke kraji! V klidu si nechte manévrovací prostor pro nečekané překážky a od zaparkovaných aut si držte bezpečný odstup kvůli náhlému otevření dveří. Řidiči se vás tak navíc nebudou snažit předjet nebezpečně v rámci jednoho pruhu, ale bezpečně vás minou, až když budou moct vybočit.

Na přechodech pro chodce z kola sesedněte. I když vás někteří řidiči pustí, právo na přednost nemáte, dokud kolo nevedete. Zároveň tak neohrožujete chodce. Trochu neprakticky to platí i u cyklopřejezdů, pokud ovšem nejsou osazeny semafory. Pak na zelenou přednost samozřejmě máte.

Odbočování doleva není tak strašidelné, jak se zdá. Když včas ukážete rukou, spousta řidičů vás nebude předjíždět a nechá vám prostor. Jen raději vždy počkejte, až skutečně zpomalí nebo vám pokynou. Pak už stačí jen se zařadit a odbočit. Je to na vás moc troufalé? Zkuste nepřímé odbočení – na křižovatce to vezměte doprava, poté se ve vhodnou chvíli otočte a projeďte ji napodruhé, tentokrát už pohodlněji rovně. A určitě se nemusíte stydět, když na větší křižovatce z kola slezete a vezmete to po přechodech.

Nebojte se tramvajových kolejí, jen si pamatujte, že je musíte přejet vždy šikmo nebo křížem. Kloužou totiž i za sucha a užší ráfky mohou zapadnout do jejich žlábku.

Aby vaše kolo zůstalo vaším, kupte si pevný a kvalitní zámek, který zloděje odradí nebo jim znemožní provést rychlou krádež. Ideální jsou zámky řetězové, skládací nebo typu „U“.


Nabídka sdílených prostředků

Rekola bikesharing
Základní tarif: 30 minut jízdy – 24 Kč Měsíční předplatné: 4 jízdy do 30 minut za měsíc. První měsíc zdarma, další 50 Kč. Měsíční předplatné Premium: neomezený počet jízd do 30 minut – 195 Kč → www.rekola.cz

NextBike
Základní tarif: 30 minut jízdy – 24 Kč Měsíční předplatné: neomezený počet jízd do 30 minut – 149 Kč (99 Kč s ISIC kartou). Roční předplatné: neomezený počet jízd do 30 minut – 899 Kč
www.nextbikeczech.com/praha

Bolt
5 Kč/min., 4 Kč/min. po 5. min., → support.taxify.eu

Lime
25 Kč za odemknutí, následně
4 Kč/min. → www.li.me


I kolo potřebuje péči

Aby byla jízda na kole pohodlná i bezpečná, je samozřejmě občas potřeba věnovat mu nějakou tu péči. Naštěstí je síť cykloservisů v Praze 7 poměrně hustá, a kolo do nich tak přinejhorším můžete i donést. Kromě toho zde najdete několik servisních cyklostojanů s bezplatně přístupným nářadím pro základní opravy.

Pokud chcete provést sofistikovanější zásahy, ale nemáte na to doma prostor, vyzkoušejte komunitní cyklodílnu Bike Kitchen na Štvanici v budově Fuchs 2.
K dispozici zde budete mít pracovní místo, nářadí a v případě potřeby i někoho, kdo vám poradí.

Nebo to raději chcete nechat zcela v rukou profesionálů? Pak si stačí vybrat ze seznamu dostupných cykloservisů.

Adresář cykloservisů: 
Cyklocentrum – Bubenské nábřeží 306/17, 725 085 309

Velox-Sport – Dukelských hrdinů 747, 602 155 157

Run & Bike & Swim Triexpert – Argentinská 420/4, 773 427 669

Bikero – Jankovcova 1569/2b, 602 552 000

Katmar Bike Center – Bubenské nábřeží 705/8, 774 422 587

Skala Sport – Jaroslav Skala – Čechova 122/6, 605 258 670

LBS Sport – Na Maninách 900/50, 602 850 073

KOLO4U.CZ – prodejna i servis pro elektrokola – U Papírny 100/2, 603 412 343


Pár tipů na závěr

Nevíte kudy? Vyzkoušejte šikovnou aplikaci Na kole Prahou. Ta vám vždy najde několik tras rozlišených podle přívětivosti pro cyklisty s vyznačenými nebezpečnými místy i parkovacími stojany. Navíc obsahuje také navigaci, která vás trasou provede.

Ultimátní průvodce městského cyklisty: v knize s názvem Městem na kole od Vratislava Fillera a Jiřího Motýla se dozvíte řadu tipů, které by měl každý městský cyklista znát – od kola přes výbavu až po samotný pohyb po městě.

Nové akce i infrastruktura. Na stránkách městského projektu Čistoustopou.cz najdete informace o všech udržitelných způsobech dopravy, vyhlídkách do budoucna i různých tematických událostech, jako jsou třeba bezplatné pop-up cykloservisy.