Umění ve veřejném prostoru
Ztracený pěšec šachové hry | Stanislav Hanzík
Žena | Jan Kodet
Keramická mozaika | Zdeněk Sýkora
1967-1969, keramické dlaždice
Letenské sady – odvětrávací komín tunelu
Možná jste si tohoto díla nikdy nevšimli, přestože jej cestou do Letenských sadů míjíte každý den. Jde o keramickou mozaiku Zdeňka Sýkory, jež zdobí čtyři odvětrávací komíny Letenského tunelu. Mozaika vznikla v letech 1967–1969 v národním podniku Skleněná bižuterie v Jablonci nad Nisou a na komínech je vyskládáno celkem 1 200 000 kamínků o celkové váze pěti tun. Při realizaci díla nastala řada problémů – například se ztratil celý jeden náklad čtverců, a tak se muselo složitě dohledávat, jaká část mozaiky chybí. Struktura mozaiky byla totiž určena pomocí počítačové grafiky. Sýkora si nechal vygenerovat kombinace čísel, které přiřazovaly jednotlivým černobílým obrazcům přesné pozice. Rastr mozaiky také odhalil nerovnosti komínů a některé z nich se tak musely znovu vyzdívat. Sýkora je představitelem českého poválečného konstruktivismu a také průkopníkem našeho počítačového umění. Po válce studoval na Vysoké škole architektury výtvarnou výchovu a deskriptivní geometrii. Ve spolupráci s architektem Josefem Kalesem vytvořil v 60. letech také obklad stěny v pasáži u východu z metra v Jindřišské ulici. Malíř Cyril Bouda v jednom ze svých dopisů Zdeňku Sýkorovi napsal: „… kdykoli jdu Jindřišskou ulicí nebo na Letné, vždy se zalíbením prohlížím Tvoje kachlíčky, škoda, že Ti nedali udělat něco pro metro.“ V roce 2003 byla letenská mozaika jako jedna z mála realizací ve veřejném prostoru prohlášena Ministerstvem kultury ČR za kulturní památku.
Reliéf na budově Gymnázia Nad Štolou | Valerián Karoušek
Reliéf slunečních hodin | Richard Teschner
Stojící hoch | Karel Dvořák
Sedící žena | Petr Šturma
Geometrické plastiky | Eva Kmentová a Olbram Zoubek
1961, beton a kov
Nad královskou oborou / park Stromovka
Dětské hřiště ve Stromovce z roku 1961 je dílem sochařů Evy Kmentové a Olbrama Zoubka. Hřiště je jednou z mála společných prací této manželské dvojice. V díle je patrný vliv bruselského stylu a obdiv k dílům španělského umělce Joana Miróa nebo Hanse Arpa. Sochaři navrhli prolézací věž a osm nízkých prolézaček, které doplnili čtyřmi tyčemi na šplhání. Věž a prolézačky vydusali z betonu, jako tyče použili lešenářské trubky, které doplnili pomalovanými plechovými štíty, které se na tyčích otáčely. Některé plochy věže a prolézaček natřeli bílou barvou a drobné detaily na bocích prolézaček zdůraznili sytými barvami. Segmenty prolézací věže a prolézačky vyrobili na dvorku svého prvního ateliéru na Žižkově. Hřiště sloužilo dětem více než padesát let v téměř původní podobě. Dnes je považováno za doklad výtvarného cítění raných šedesátých let minulého století, kdy v tvorbě pro dětská hřiště panovala podstatně větší míra svobody než ve výstavních síních. Hřiště bylo ve spolupráci s Olbramem Zoubkem v roce 2017 zrekonstruováno.
Umělecky pojednaný větrací komín tunelu Blanka | Federico Díaz
2020
Nad Královskou oboru 51
Obří výdech tunelu Blanka nedaleko stadionu Sparta proměnil česko-argentinský výtvarník Federico Díaz a jeho tým v umělecké dílo opláštěné deskami s plastickými heraldickými motivy. Reliéf byl vytvořen naprogramovaným robotickým ramenem. Dílo se skládá ze 176 umělecky opracovaných desek o rozměrech 130 × 235 centimetrů, z nichž každá je unikátní. Výdech tunelu Blanka totiž necitlivě zasáhl do obytné části Sedmičky. Mezi místními proto vzniklo občanské sdružení, za nímž stojí mimo jiné architekt Zdeněk Lukeš, které vypsalo soutěž na výtvarné pojetí výdechu a domluvilo se staviteli tunelu realizaci. Ta proběhla v letech 2018–2020.
Hokejista | Zdeněk Němeček
osazeno 1985, bronz
Za Elektrárnou 1 – Zimní stadion na Výstavišti Praha
Bylo pozdní únorové odpoledne roku 1969. Za sochařem Zdeňkem Němečkem zašel do jeho pražského ateliéru na Libeňském ostrově spisovatel Ota Pavel. Pro týdeník Gól pak napsal reportáž, kterou nazval Pán se Zlatou hokejkou. „Bude to soška pravidelně udělovaná – v malém nejlepšímu hokejistovi roku – a ve velkém bude stát před Sportovní halou,“ prozradil v reportáži. Než se zrodila Zlatá hokejka, vytvořil Zdeněk Němeček během několika měsíců pět různých skulptur. Ta poslední se mu zdála nejlepší. Hráč právě vstřelil gól, má pootevřená ústa, jak křičí radostí, a chystá se zvednout ruce k nebi. Hůl drží vztyčenou kolmo vzhůru jako prapor. Bronzová plastika hokejisty na vysokém podstavci byla před zimní stadion pražské Sparty v Holešovicích osazena až v roce 1985, přestože její zmenšenou variantu v podobě sošky získávají nejlepší čeští hokejisté v anketě Zlatá hokejka už od roku 1969. Několik dalších Němečkových plastik najdete před jeho někdejším ateliérem v sousední Libni, kde se dnes nachází designérské studio Olgoj Chorchoj, jehož zakladatelem je sochařův syn Jan Němeček.
Sochařsky pojednaný větrací komín kolektoru | Karel Kronych
Růst – sochařsky pojednaná odvětrávací šachta metra | Milan Vácha
Sgrafita | Karel Svolinský
Průmyslový palác Výstaviště Praha
Autorem čtyř rozměrných sgrafit umístěných v prostoru hlavního vchodu do budovy Průmyslového paláce je Karel Svolinský. Autor je vytvořil na začátku 50. let, kdy areál výstaviště přejmenovaný na Park kultury a oddechu Julia Fučíka procházel významnými architektonickými změnami. Mezi ně patřila také přístavba vstupní haly v duchu socialistického realismu, která doplnila právě Svolinského sgrafita s náměty lidových tanců. Svolinský byl umělec se širokým záběrem, věnoval se grafice, typografii, malbě, ilustraci nebo třeba návrhům vitráží. Jeho nejznámější realizací je však nekompromisní rekonstrukce olomouckého orloje (1955) opět v duchu socialistické realismu. Sgrafita na Výstavišti byla v polovině 70. let restaurována, v současné době už však znovu jeví známky poškození.
Kikuchiyo | David Strauzz
Soubor plastik Řeka | Josef Klimeš
1984, mramor
Nádraží Holešovice
V hluchém prostoru mezi autobusovou zastávkou a budovou metra Nádraží Holešovice najdete skupinu mramorových objektů s názvem Řeka od sochaře Josefa Klimeše z roku 1984. Plastika je tvořená organickým tvarem rozpůleného vejce, z kterého původně vytékal dvojí pramen vody, jejíž hladina se držela v mělkém žlabu. Klimeš je také autorem betonového reliéfu průčelí administrativní budovy Rosmarin v Dělnické ulici, v němž vlnovka kopíruje tok řeky Vltavy. Pro československý pavilon v rámci světové výstavy Expo 58 v Bruselu také navrhl kovovou plastiku, za kterou získal prestižní ocenění Grand Prix. Když v roce 1990 zavítal poprvé do Prahy papež Jan Pavel II., obdržel jako dar právě jednu z Klimšových bronzových soch – Pohár.
Reliéf Julia Fučíka | Stanislav Hanzík
Reliéf | Josef Vajce
Vltava | Jan Fišar a Václav Zajíc
1984, skleněná vitráž
Metro Vltavská
Plastická skleněná kruhová vitráž zdobí vestibul stanice metra Vltavská od roku 1984. Reliéf dynamicky zachycující tok Vltavy vytvořil sochař Jan Fišar společně se sklářským výtvarníkem Václavem Zajícem. Od 90. let byla vitráž pravidelně posprejovaná a v roce 2008 byla při legální graffiti akci s podporou Dopravního podniku a Magistrátu hl. města Prahy dokonce zcela přemalována. V roce 2014 začal Petr Zeman, zakladatel iniciativy Prázdné domy, společně s dobrovolníky barvu ze skleněné plastiky seškrabávat a během sedmi setkání s názvem Škrábáním za kulturnější současnost se podařilo sklo zcela vyčistit. Několik skleněných plastik, ze kterých je vitráž složena, však bylo rozbitých. Zeman se proto spojil s autory, kteří mu vyjádřili podporu a Jan Fišar plastiku nakonec doplnil i původními cihličkami. V době jejího vzniku se jich totiž vyrobilo více a shodou okolností měl některé z nich po celou dobu doma.
Faun a Vltava | Olga a Miroslav Hudečkovi
Brána nenávratna | Aleš Veselý
2015, pomník – železniční koleje spojené pražci (dřevo, železo)
Nádraží Bubny
Objekt Brána nenávratna sochaře Aleše Veselého byl vztyčen 9. března 2015 u železničního nádraží Bubny v místech plánovaného Památníku ticha, odkud bylo za druhé světové války deportováno 50 000 židovských občanů Československa do ghett v Lodži a Terezíně. Odhalení pomníku bylo připomínkou noci z 8. na 9. března 1944, kdy v plynových komorách v Osvětimi zahynulo téměř 4000 dětí, žen a mužů z terezínského ghetta. Po tatínkovi byl Veselý poloviční Žid, a proto nesměl za války chodit do školy. Doma ho učil dědeček, který byl původně učitel. Od šesti let navíc musel viditelně nosit našitou žlutou hvězdu. Do transportů za války museli mezi dalšími odejít i jeho otec a čtrnáctiletá sestra, v koncentračních táborech zahynulo jeho 42 nejbližších příbuzných. Památník, konstruovaný jako brána k nebesům, je vytvořen vztyčenými dvacetimetrovými železničními kolejemi spojenými 36 pražci a podepřenými 12 vzpěrami. Inspirací byl Jákobův žebřík z biblického textu z 28. kapitoly knihy Genesis, ve kterém je psáno, že Jákob měl sen, v němž viděl žebřík spojující zemi s nebesy, po němž sestupovali a vystupovali poslové Boží. Aleš Veselý (1935–2015) prožil část života ve Veletržní 29 a jeho díla jsou dnes zastoupena v řadě světových uměleckých institucí, jako je Solomon Guggenheim Museum v New Yorku, pařížské Centre Pompidou, německé Museum Bochum, Sculpture Collection v Olympijském parku v Soulu, a mnoha dalších.
Práce a Humanita | Jan Štursa
1911-1913, osazena 1965, pískovec
Hlávkův most
Alegorická sousoší Práce a Humanita, provedená v letech 1911–1913 z tvrdého boháňského pískovce, vytvořil pro předmostí Hlávkova mostu sochař Jan Štursa ve spolupráci s Otakarem Velinským a Františkem Řehořem. Každé sousoší se skládá z dvanácti dílů, které dohromady váží šestnáct tun. Sousoší byla původně umístěna na žlábkovaných výběrčích budkách, neboť v té době se na mostech ještě vybíralo mýtné. Dnes stojí na betonových podstavcích. Po rekonstrukci mostu byla vzdálenost mezi nimi zvětšena z původních 22 metrů na dnešních 84. Sousoší Práce tvoří trojice aktů mužů různého věku s pracovními nástroji a jeden ženský akt. Ve tváři muže s kamenickým kladivem je spatřován Štursův autoportrét. Sousoší Humanita je skupinou dvou žen a dvou mužů. Štursa se při koncepci jednotlivých postav uchýlil ke vzorům klasických alegorií. Muž se svitkem oděný v tóze symbolizuje mecenášství a odkazuje na osobnost Josefa Hlávky, po kterém byl most pojmenován. Sedící spoutaný muž je zřejmě zpodobněním Prométhea, žena s dítětem symbolizuje Charitas, tedy lásku, a další ženský akt byl zřejmě inspirován těly antických Venuší.
Reliéfy na pilířích mostu - Sen, Rozvaha, Práce, Díkuvzdání | Bohumil Kafka
Reliéfy na pilířích mostu | Ladislav Jan Kofránek
Medailon Josefa Hlávky a Pavla Janáka | František Häckel
Medailon Václava Kasalického| Josef Mařatka
Odpočívající (Sedící dívka) | Jaroslav Horejc
1939-1940, osazeno 1965, bílý mramor
Ostrov Štvanice
Sochu z bílého mramoru vytvořil Horejc v letech 1939-1940. Znázorňuje schoulenou sedící ženu, která svou skloněnou hlavu spánkem opírá o koleno pokrčené levé nohy. Na místo bývalé porodnice na ostrově Štvanice byla osazena v roce 1965, kónický podstavec navrhl architekt Jaroslav Ducháček.
Tenista | Ladislav Janouch
Chov a Apis (Muž s býkem) | Čeněk Vosmík a Bohuslav Schnirch
1894 (1893-1895), pískovec
Pražská tržnice – vstupní brána
Na výzdobu hlavní brány městských jatek (dnes Pražská tržnice) byla vypsaná soutěž. Hlavní cena v soutěži udělena nebyla, o druhou cenu se pak dělily tři zaslané návrhy: Vosmíkův s názvem Chov, návrh se značkou Z. O. autorů Františka Hergesela a Antonína Procházky a návrh Apis Bohuslava Schnircha. Všichni tři autoři vítězných návrhů zvolili podobnou kompozici pasáka s býčkem. Konečné realizace v roce 1894 se dočkal pouze návrh Vosmíkův a Schnirchův.
Homo Ludens | Martin Malý
2019, podbarvený beton
Pražská tržnice – Hala č. 14
Nedaleko vstupu do Trafo Gallery (hala č. 14) v pražské tržnici naleznete sochu od výrazného českého sochaře, designéra, malíře a hudebníka Michala Cimaly. Vedle stojící objekt Homo Ludens z podbarveného betonu je dílem představitele mladé sochařské generace Martina Malého.
Světlonoš | Martin Škapa
Monumentální sochy | Josef Mařatka
1927-1928, slivenecký mramor
Nábř. Kpt. Jaroše 1000 – průčelí bývalé Úrazové pojišťovny v Praze
Čtveřice monumentálních soch ze sliveneckého mramoru se nachází nad hlavním vstupem do budovy bývalé Úrazové pojišťovny (nábř. Kpt. Jaroše 1000). Alegorické postavy s atributy daných profesí představují Sklářství (sklářská píšťala), Stavebnictví (kladivo, cihly), Kovodělnictví (kovadlina, kladivo) a Hornictví (lucerna, želízko). Sochy pochází z let 1927–1928.
Humanita a Práce | Karel Pokorný
1928, mramor
Nábř. Kpt. Jaroše 1000 – budova bývané Úrazové pojišťovny
Dva nadživotní mramorové reliéfy s tématem humanity a práce se vztahují k původnímu účelu budovy Úrazové pojišťovny. Levý reliéf Humanita znázorňuje polopostavu milosrdné sestry a odkazuje k péči o nemocné. Pravý reliéf personifikuje téma Práce pomocí polopostavy dělníka u stroje. Oba reliéfy pocházejí z roku 1928.
Alegorické sochy Tesař, Žnečka, Chemie a Tkadlena | Josef Pekárek
Sv. Jan Nepomucký | autor neznámý
Bike to Heaven | Krištof Kintera
2013, pomník – lampa s rotujícím jízdním kolem mířícím k nebi (kov)
Dukelských hrdinů
Bike to Heaven (Kolo do nebe) vytvořil v roce 2013 umělec Krištof Kintera na památku jednoho ze zakladatelů iniciativy Auto*Mat a propagátora městské cyklistiky Jana Bouchala, jenž na křižovatce na nábřeží Kpt. Jaroše tragicky zemřel při autonehodě. Pomník, který je vzpomínkou i na všechny další cyklisty, kteří zahynuli v pražských ulicích, má podobu postříbřené pouliční lampy s otočnými reflektory, v jejíž horní části rotuje jízdní kolo mířící k nebi. Vršek lampy se v silnějším větru pomalu otáčí, stejně jako kolo. Soutěže na realizaci díla se zúčastnilo šestnáct autorů. Vybrán byl nejprve návrh Davida Černého, jehož bronzový reliéf sraženého cyklisty měl být umístěn do vozovky, přímo na místo nehody, a sloužit zde jako retardér. Příslušné orgány však Černého záměr z bezpečnostních důvodů zamítly. Realizován byl Kinterův návrh, který skončil na druhém místě. Většinu financí na realizaci získal Auto*Mat darem, další část přinesla veřejná sbírka. Kintera pracoval bez nároku na honorář. Bike to Heaven není Kinterova první monumentální realizace v Praze. V roce 2011 byl pod Nuselským mostem odhalen jeho památník sebevrahů, který má podobu lampy otočené k nebesům.
Vrata Veletržního paláce | Michal Gabriel
Sedící žena | Václav Bejček
Sgrafita | podle návrhu Mikoláše Alše
1892
Milady Horákové 25
Nad Královou oborou 9
1894
Dukelských hrdinů 37, 39 a 43
Bubenské nábřeží 12
Sgrafita vzniklá podle návrhů Mikoláše Alše zdobí nejeden dům na Sedmičce. Jejich obliba byla taková, že mnohdy vedla k napodobování. Mezi realizace provedené podle skutečně doložených návrhů patří sgrafita na fasádě nájemního domu v ulici Milady Horákové 25 nebo na činžovním domě v ulici Nad Královskou oborou 9. Aleš je pravděpodobně autorem návrhů sgrafitové výzdoby fasád i u novorenesančních činžovních domů v ul. Dukelských hrdinů (37, 39 a 43) a Bubenském nábřeží 12.
Listy | Ellen Jilemnická
Domovní znamení – alegorie ročních období | Jiří Novák
1957-1958, glazovaná barevná keramika
Ortenovo náměstí 30-33
Čtyři domovní znamení z let 1957–1958 nad vchody obytných domů na Ortenově náměstí představují alegorie ročních období. Glazované keramické reliéfy Jaro, Léto, Podzim a Zima provedené v živých barvách výrazně kontrastují s tmavou barvou domovní fasády.
Vltava | Josef Klimeš
Metropolis | NAWER
Garden Butterfly | Romero Britto
Metronom | Vratislav Novák
Reliéf | Jiří Ducháček
1940, beton
Dělnická 21
Reliéf se dvěma dívčími akty trhajícími hrozny je dílem sochaře Jiřího Ducháčka. Umístěn je nad vstupem do sedmipatrového funkcionalistického domu paní Kreisingerové, který navrhl architekt Josef Chochol. Tehdy se jednalo o jeden z nejmodernějších a nadstandardně zařízený nájemní dům v Praze.
Název neznámý | Čestmír Suška
Milenci | Eva Krsková
60. léta 20. století
vápenec
Vápencové sousoší Milenci slovenské sochařky Evy Krskové z roku 1961. Nachází se na louce severozápadně od Šlechtovy restaurace. Sousoší bylo dříve poškozeno (plastice muže byla uražena hlava), ale nyní je po opravě opětovně v parku osazeno. Krsková vytvořila totožnou plastiku s názvem Mladý život, která je umístěna v ostravském sadu Dr. Milady Horákové.
Brána | Hugo Demartini
1989, ocel
Apokalyptický jezdec | Jiří Sozanský
2006, bronz
Umění v pražské ZOO
Kůň Převalského | Vincenc Vingler
1966, bronz
Kozorožec | Vincenc Vingler
1958, bronz
Pelikáni | Vincenc Vingler
1950, bronz
Trojice figur | Miloslav Chlupáč
1970, pískovec
Dětské hry | Věra Ducháčková-Beránková
50. léta, bronz
Prastará moudrost | Karel Kronych
1986, vápenec
Kondor | Jiří Bíma
1957, žula
Pomník MVDr. Zdeňka Jaroše | Magdalena Jetelová
80. léta, pískovec
Kanec | Jiří Kryštůfek
1956, kámen
Radegast | Albín Polášek
1929, umělý kámen
Zjevení | Ondřej Vyhnánek
bez názvu | Jakub Tytykalo
bez názvu | Petr Sokol alias Lefthendr
bez názvu | kolektiv česko-polských autorů
bez názvu | Dede Bandaid a Nitzan Mintz
Umění zmizelé
Herní prvky | Magdalena Jetelová
Herní prvky vytvořené v roce 1984 pro nové jesle. Tvořila je čtveřice abstraktních zvířecích figur vyřezaných ze dřeva. Po zrušení jeslí v areálu (Kostelní 9) byly herní prvky odstraněny.
Dívka| Marta Jirásková
Bronzová plastiky nahé stojící dívky je dílem sochařky Marty Jiráskové-Havlíčkové z roku 1938. Socha byla do roku 1999 osazena na kvádrovém podstavci v Letenských sadech. Následně, vzhledem ke stavu bývalé restaurace EXPO 58, byla uložena do depozitáře GHMP.
Sputnik | Zdeněk Němeček
Prolézačka pro děti byla inspirována sovětskou družicí. Betonová koule byla osazena v roce 1960, o necelé půl století později, v roce 2003, byl Sputnik z bezpečnostních důvodů znepřístupněn a ze Stromovky odstraněn. Před likvidací jej zachránil český sběratel, který plastiku na vlastní náklady přestěhoval na svůj pozemek.
Světlo a stín | Jiří Novák
Plastika vznikla pro soutěž na výzdobu parku Oddechu a kultury Julia Fučíka. Osazena byla v roce 1961, z areálu pražského Výstaviště odstraněna po povodních v roce 2002.
Světelná fontána | Zdeněk Pešánek
Světelná fontána čítající kolem 600 trysek a barevných reflektorů byla realizována u příležitosti Slovanské zemědělské výstavy v roce 1948 v Průmyslovém paláci a na přilehlých prostranstvích. Program fontány měl podobu velkorysého audiovizuálního představení, v němž byla podle Pešánkova scénáře kombinována recitace básní, reprodukce hudby, světelný a kinetický děj vodních sloupců.
Diana a srnčí rodina | František Rous
Sousoší z roku 1916 představuje bronzový akt dívky Diany na hranolovém mramorovém podstavci, u jejíž nohou je chrt. Na soklu podstavce zdobeném želvami a hady je skupinka srnky se srnečkem a srnce s laní. Po desetiletí zdobila Diana část Letenských sadů nad platanovou alejí u Skalecké ulice. Plastika byla v 90. letech několikrát ukradena a nakonec byla odcizena i její kopie. Několik posledních let se Lucie Svobodová snaží realizovat projekt, jehož záměrem je obnovit vzpomínku na Dianu a zároveň znovuoživit kout nad platanovou alejí.
Dětská postava | Pavla Svobodová
Bronzová socha z roku 1979 stála na pozemku bývalé školky ve vnitrobloku v ulici Schnirchova. Odstraněna byla v roce 2013.
Julius Fučík | Miloslav Šonka
Socha od roku 1979 vítala návštěvníky Parku kultury a oddechu Julia Fučíka. Socha byla po roce 1989 odstraněna, uložena do depozitáře GHMP a v roce 2013 u příležitosti 120. výročí Fučíkova narození znovuodhalena na Olšanských hřbitovech.
Stalinův pomník | Otakar Švec
Žulové sousoší postavené na počest vůdce Josefa Vissarionoviče Stalina vytvořil sochař Otakar Švec. Stálo v letech 1955-1962 a ve své době bylo největším skupinovým sousoším v Evropě. Dílo bylo zlikvidováno částečným odstřelem 6. listopadu 1962. Na místo odstraněného pomníku bylo v roce 1991 instalováno obří kinetické kyvadlo, dnes známé jako metronom, od sochaře Vratislava Nováka. Metronom, který autor pojmenoval Stroj času, je vysoký skoro 25 metrů a váží 7 tun. Instalace kyvadla nemohla být provedena jeřábem kvůli obavám z narušené statiky podstavce po odstřelení Stalinova pomníku. Proto jej na místo osadila obří helikoptéra.
Babylon P7 | Pavel Dušek a Josef Šmíd
c_058 | Pavel Dušek
Přečtěte si víc v článku Umění v ulicích Prahy 7.
Přehlédli jsme něco? Kontaktujte prosím oddělení komunikace. Děkujeme za spolupráci.